Jak zamontować bagażnik bazowy na relingi zintegrowane?

Mariusz Siwko
17.08.2021

Po naszych drogach jeździ coraz więcej samochodów z relingami zintegrowanymi. Na dobre wypierają one klasyczne relingi, którym nie można odmówić funkcjonalności, natomiast kwestia estetyki jest już mocno dyskusyjna. Jeśli masz auto nowszej generacji z relingami, to na 99% są to relingi zintegrowane (nie można objąć ich dłonią). Jak zamontować na nich bagażnik bazowy np. do przewozu rowerów czy boksa dachowego? Wykorzystaj nasze wskazówki.

Zacznij od dobrania odpowiedniego bagażnika

To najważniejsza sprawa, ponieważ nie jest wcale powiedziane, że wszystkie uniwersalne bagażniki bazowe będą pasować na Twój samochód. Najlepiej skontaktuj się ze sklepem specjalizującym się w sprzedaży takich elementów i poproś o dobranie odpowiedniego bagażnika. W przypadku produktów uniwersalnych kluczowe jest zastosowanie prawidłowych stóp montażowych, czyli tzw. kitu.

Oczyść relingi

Przed montażem bardzo dokładnie umyj i wysusz relingi dachowe, aby nie dopuścić do ich porysowania, co niestety się zdarza. Jeśli bardzo dbasz o samochód i nie chcesz ryzykować żadnego uszkodzenia, to możesz zastosować specjalną folię ochronną pod łapy bagażnika dachowego.

Wsuń łapy na relingi w fabrycznych miejscach montażowych

Miejsca te wyznacza producent samochodu – najczęściej są oznaczone otworami lub wgłębieniami (szukaj ich po wewnętrznej stronie relingu). Jeśli takich punktów nie ma, to musisz sobie poradzić we własnym zakresie. Tutaj najważniejsza zasada brzmi: odległość między belkami powinna wynosić około 70 centymetrów. Pamiętaj również, aby przesunąć belki maksymalnie do przodu auta.

Lekko dokręć łapy

Służy do tego klucz dołączony do bagażnika (najczęściej zwykły imbusowy). Dokręcając łapy pilnuj, aby odległość między belkami była dokładnie taka sama z każdej strony. Zwróć też uwagę na to, czy łapy dobrze chwytają reling i nie przesuwają się góra-dół oraz na boki.

Wyreguluj szerokość belki

W przypadku uniwersalnych bagażników bazowych można regulować szerokość belki tak, aby dopasować ją idealnie do dachu auta. Zrób to teraz, a gdy już upewnisz się, że po obu stronach belki wystają tyle samo poza oś łap, to możesz je solidnie dokręcić.

Dokręć bagażnik z odpowiednim momentem

Moment ten w instrukcji obsługi wskazuje producent. Najczęściej są to 4 Nm. Jeśli nie masz klucza wskazującego moment dokręcenia śrub, to zrób to na wyczucie. Pamiętaj również, aby po przejechaniu kilkunastu kilometrów z obciążeniem (np. boksem dachowym) zatrzymać się i sprawdzić dokręcenie łap.

Na koniec zostało już tylko założyć uszczelki i zamki – można ruszać w drogę ciesząc się dodatkową przestrzenią ładunkową.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie