Zbyt wysoki poziom oleju w silniku – jakie mogą być konsekwencje?

Marek Szydełko
20.12.2015

Każdy kierowca wie, że gdy w silniku zaczyna brakować oleju, może to dla jednostki oznaczać tylko jedno – śmierć na złomowisku. Warto jednak pamiętać o konsekwencjach odwrotnej sytuacji. Zbyt wysoki poziom oleju w silniku również jest dla motoru bardzo groźny. Czym może się skończyć zbagatelizowanie tego faktu?

Jakie są najczęstsze przyczyny zbyt wysokiego poziomu oleju w silniku?

Można je podzielić na dwie kategorie: błąd ludzki oraz nieprzewidziana awaria. O tych drugich piszemy w osobnym artykule, który możecie znaleźć na naszym portalu. W praktyce jednak bardzo często odpowiedzialność spada na człowieka – mechanika lub właściciela auta.

Każdy doświadczony pracownik serwisu samochodowego musi wiedzieć, że oleju nie powinno się wymieniać na ciepłym silniku. Należy poczekać, aż w całości spłynie on z powrotem do miski olejowej. Jeśli o tym zapomnimy, będziemy mieć bardzo duży problem z prawidłowym odmierzeniem potrzebnej ilości oleju. Dlatego mechanicy, którzy nie mają czasu czekać na ostudzenie silnika, zwykle nalewają do jednostki dużo mniej oleju niż przewidział to producent. Informują jednocześnie właściciela, aby po kilku godzinach postoju sprawdził ponownie stan i ewentualnie uzupełnił go we własnym zakresie.

Tu pojawia się jednak kolejne zagrożenie. Kierowca, który nie ma do czynienia z mechaniką, może mieć duży problem z nalaniem odpowiedniej ilości oleju. Widząc np. połowę stanu na bagnecie może się nam wydawać, że spokojnie w jednostce zmieszczą się jeszcze 2 litry płynu. Niektóre silniki mają jednak bardzo małą objętość miski olejowej. Gdy właściciel naleje zbyt dużo lubryfikantu i ponownie sprawdzi bagnet, od razu zauważy swój błąd.

Co robić?

Na pewno nie można tego zbagatelizować. Jazda samochodem, w którego silniku utrzymuje się stanowczo za wysoki stan oleju, grozi poważną awarią i ogromnymi kosztami naprawy. Dlatego kierowca po stwierdzeniu przekroczenia poziomu oleju powinien przede wszystkim ocenić, jak duże jest to przekroczenie.

Jeśli niewielkie (np. o 100 ml) nie ma powodu do paniki. Taką ilość silnik spokojnie „wypali” lub zostanie ona usunięta przez odmę. O wiele wyższy stan oleju powinien jednak zmusić nas do natychmiastowego działania. Najwygodniej i najbezpieczniej będzie udać się do serwisu samochodowego, który dysponuje tzw. odsysarką oleju. Jeśli nie mamy takiego w pobliżu, możemy spróbować ratować sytuację we własnym zakresie. Jak? Najprościej. W aptece kupujemy największą możliwą strzykawkę, a w sklepie motoryzacyjnym lub metalowym zwykły przezroczysty wężyk o średnicy odpowiadającej końcówce strzykawki.

Wężyk wsadzamy w otwór bagnetu i powoli odciągamy olej. Robimy to ostrożnie, aby do środka silnika nie dostały się żadne zanieczyszczenia. Odciągnięty olej trzeba oddać do utylizacji – nie wylewamy go do zlewu ani do toalety!

Zbyt wysoki poziom oleju w silniku – poważne konsekwencje

Silnik samochodowy został zaprojektowany do pracy w określonych warunkach. Najważniejszy jest dla niego odpowiedni poziom smarowania elementów oraz kompresja, czyli szczelność. Wewnątrz silnika musi panować stałe ciśnienie, a zbyt wysoki poziom oleju znacznie je podnosi. W efekcie uszczelniania zaczną przepuszczać olej, z którego zbieraniem nie poradzą sobie pierścienie. Płyn przedostanie się do komór spalania, odłoży na tłokach i zaworach, ścieknie do świec zapłonowych. Olej może się też pojawić w filtrze powietrza i całkowicie go zanieczyścić.

 

Silnik w takim stanie nadaje się już tylko do remontu, który może się okazać nieopłacalny. Dlatego każdy kierowca powinien regularnie i jak najczęściej sprawdzać poziom oleju w silniku. Idealnie jest, gdy stan na bagnecie utrzymuje się dokładnie między znacznikami MIN i MAX.

 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie