Planując holowanie przyczepy kempingowej, przyczepki towarowej czy chociażby transportowanie rowerów na platformie, musisz znać wartość dopuszczalnego nacisku pionowego na hak holowniczy w Twoim aucie. Pod żadnym pozorem nie wolno przekraczać tego parametru. Wielu kierowców nie wie jednak, jak go sprawdzić. To bardzo proste, a gotową instrukcję znajdziesz w naszym poradniku.
To na niej znajdziesz wszystkie interesujące Cię informacje. Tabliczka znajduje się bezpośrednio na haku (najczęściej na konstrukcji, rzadziej na podpórce gniazda elektrycznego). Szukaj oznaczenia S (np. „S = 75 kg”) – ten parametr informuje o maksymalnym dozwolonym nacisku pionowym ustalonym przez producenta haka.
Producent samochodu także podaje zarówno maksymalną masę przyczepy, jak i dopuszczalny nacisk na kulę haka, o ile jest to akcesorium fabryczne. Szukaj tych danych w dziale dotyczącym holowania lub wyposażenia dodatkowego pojazdu.
Jeżeli hak był montowany w serwisie, to na pewno masz gdzieś dokument zawierający homologację i parametry techniczne haka. Znajdziesz tam również informację na temat maksymalnego nacisku pionowego.
Rzadko, ale jednak zdarza się, że dopuszczalny nacisk pionowy na kulę haka jest inny dla samego haka i inny dla samochodu (np. producent pojazdu dopuszcza 75 kg nacisku, a producent haka 90 kg).
W takiej sytuacji zawsze uwzględniamy niższą wartość, ponieważ nacisk pionowy nie może przekroczyć ani możliwości haka, ani samochodu – w przeciwnym razie zagrozi to bezpieczeństwu holowania, fatalnie odbijając się również na pracy tylnego zawieszenia i komforcie jazdy.