To objaw, którego nie można lekceważyć. Nierównomierne ścieranie opon w samochodzie, niezależnie od osi, wskazuje na problemy w układzie zawieszenia lub układzie kierowniczym. Skutkuje to nie tylko przyspieszonym zużyciem ogumienia, ale też może stanowić poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy. Możliwym przyczynom bliżej przyglądamy się w naszym poradniku.
Od tego zawsze warto zacząć. Wybierz się na najbliższą, dobrze wyposażoną stację kontroli pojazdów i poproś o weryfikację zbieżności oraz kątów pochylenia kół. O niewłaściwej geometrii świadczy to, że opony ścierają się bardziej po jednej stronie (wewnętrznej lub zewnętrznej).
Prozaiczną przyczyną nierównomiernego ścierania opon jest jazda ze zbyt wysokim lub za niskim ciśnieniem. W pierwszym przypadku opona ściera się bardziej na środku, a w drugim zaobserwujesz nadmierne ścieranie bardziej po bokach.
Częstą przyczyną nierównomiernego ścierania opon w samochodzie są usterki w obrębie zawieszenia pojazdu. Możesz wówczas zaobserwować przede wszystkim tzw. ząbkowanie, czyli nieregularne lub faliste zużycie bieżnika (tzw. „ząbkowanie”). Zwykle w grę wchodzą tutaj luzy w zawieszeniu, tulejach wahaczy, sworzniach lub zużyte amortyzatory.
Na nierównomierne zużycie opon wpływa także złe wyważenie kół. Ten trop może być słuszny, jeśli dodatkowo odczuwasz drgania na kierownicy. W takim przypadku jak najszybciej udaj się do zakładu wulkanizacyjnego i poproś o pełne wyważenie wszystkich kół i sprawdzenie, czy felgi są proste.