Choć są w odwrocie, to nadal mają wielu zwolenników. Silniki wysokoprężne świetnie sprawdzają się w trasie, oferując bardzo dobrą elastyczność i osiągi przy niskim zużyciu paliwa. Spośród współczesnych jednostek diesla na uwagę na pewno zasługuje fordowski 2.0 TDCi EcoBlue, który zadebiutował w 2016 roku i był montowany m.in. w Mondeo, Focusie, S-Maxie, Galaxy, Edge’u, Transicie czy Rangerze. Czy to dobry wybór? Sprawdź to w naszym poradniku.
Silnik 2.0 TDCi jest bardzo oszczędny, nawet jak na diesla. W codziennej, normalnej eksploatacji, bez trudu da się uzyskać wyniki na poziomie 5–6 l/100 km w autach osobowych i 7–8 l/100 km w większych vanach czy SUV-ach. Na trasie, przy oszczędnej jeździe, spokojnie zejdziemy poniżej 5 litrów.
Specyfiką tego silnika jest to, że bardzo dobrze „ciągnie” od niskich obrotów. To zasługa nie tylko turbodoładowania, ale też sporej – jak na dzisiejsze standardy – pojemności. Silnik występował w kilku wariantach mocy, od 105 do aż 238 KM – w mocniejszych wersjach bez trudu radzi sobie np. z holowaniem przyczepy.
Diesle z rodziny EcoBlue pracują naprawdę cicho i „miękko”, nawet jak na motory czterocylindrowe. Jeśli więc silnik wysokoprężny kojarzy Ci się z nieznośnym klekotem i wibracjami, to tutaj tego nie doświadczysz.
Pomimo bardzo dobrej opinii mechaników, diesle 2.0 TDCi EcoBlue od Forda nie są wolne od wad. Należy uważać na wtryskiwacze (szczególnie przed 2019 rokiem, które mogą się zapychać i wymagać regeneracji lub wymiany.
Kontrowersje budzi również pasek rozrządu w kąpieli olejowej. Dla bezpieczeństwa warto skrócić interwał jego wymiany do 90–100 tys. km.
Pewne problemy może również powodować układ AdBlue – zużycie płynu jest dość wysokie, dlatego należy bacznie monitorować jego stan, aby uniknąć trudności z uruchomieniem silnika.
2.0 TDCi EcoBlue to trwała i godna polecenia jednostka, którą trapią głównie przypadłości typowe dla współczesnych diesli. Jeśli szukasz samochodu do jazdy w trasie, a nie po mieście, gdzie będą zapewnione warunki m.in. do wypalania filtra cząstek stałych, to jak najbardziej warto zainteresować się modelami z tym silnikiem.