Silnik bierze olej? Sprawdź najbardziej prawdopodobne przyczyny

Jerzy Biernacki
11.03.2020

Każdy silnik spalinowy zużywa olej – dlatego między wymianą a wymianą właściciel z pewnością zauważy pewien ubytek na bagnecie. Jest to zjawisko jak najbardziej normalne. Gorzej, gdy zużycie oleju jest na tyle wysokie, że konieczne okazuje się regularne dolewanie środka smarnego do jednostki, na przykład 1 litra na miesiąc. W takiej sytuacji możemy już podejrzewać jakąś usterkę. Te najczęstsze wymieniamy w naszym poradniku.

Usterki mechaniczne

Zdecydowanie najczęściej znaczny ubytek oleju jest spowodowany takimi awariami, jak:

  • Nieszczelna miska olejowa – zużywa się w niej przede wszystkim uszczelka, ale miskę można też uszkodzić wjeżdżając na wysoki krawężnik czy kamień;
  • Wyciek spod pokrywy zaworów;
  • Zużycie uszczelniaczy wału korbowego między silnikiem a skrzynią biegów;
  • Wydostawanie się oleju spod uszczelki głowicy;

Każda z tych awarii wymaga pilnej interwencji mechanika. W przeciwnym razie może dojść do niekontrolowanego wzrostu temperatury w silniku, co grozi jego poważną usterką.

Zatkanie odpowietrzenia skrzyni korbowej

W skrzyni korbowej znajduje się odma składająca się z separatora i filtra. Z czasem, w leciwych samochodach, dochodzi do ich zapchania, co skutkuje tym, że oczyszczony olej nie wraca z powrotem do silnika, ale jest przepalany w cylindrach. Całkowite zapchanie odmy wiąże się natomiast z dosłownie wylewaniem nadmiaru oleju przez uszczelnienia.

Awaria turbiny

W autach z turbodoładowaniem częstą przyczyną nadmiernego zużycia oleju jest właśnie uszkodzenie turbosprężarki. Gdy dojdzie do awarii jej uszczelnień, olej będzie się przedostawać do dolotu. Taka sytuacja jest szczególnie niebezpieczna w silnikach wysokoprężnych, ponieważ może skutkować tzw. rozbieganiem silnika. Objawem jest gwałtowny wzrost obrotów, ponad nominalny zakres, w jakim może pracować jednostka diesla. Grozi to jej trwałym uszkodzeniem.

Awaria uszczelniaczy zaworowych

Uszczelniacze prędzej czy później się zużyją – szybciej następuje to w silnikach zasilanych LPG, które jest paliwem dość suchym. Objawem usterki jest nadmierne dymienie z rury wydechowej oraz odkładanie się sadzy w wydechu.

Awaria pierścieni tłokowych

Nieszczelne pierścienie powodują charakterystyczne dymienie samochodu na niebiesko. Świadczy to o poważnej usterce i spadku kompresji silnika. Aby rozwiązać problem konieczna jest wymiana tłoków wraz z korbowodami, co mocno uderzy właściciela po kieszeni.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.