Koło zapasowe, dojazdówka czy zestaw naprawczy? Zalety i wady

Taka sytuacja. Jedziesz sobie spokojnie autostradą i nagle komputer pokładowy informuje Cię o zbyt niskim ciśnieniu w kole. Zatrzymujesz się na parkingu, wysiadasz z auta i już wiesz, że ta podróż zbyt szybko się nie zakończy. Złapanie gumy to dobry powód, aby się lekko zdenerwować, ale przecież trzeba jeszcze coś z tym zrobić. Co? Wszystko zależy od tego, czy masz w bagażniku pełnowymiarowe koło zapasowe, dojazdówkę czy może zestaw naprawczy. W dzisiejszych czasach producenci samochodów dowolnie żonglują tymi rozwiązaniami, warto więc znać ich najważniejsze zalety i wady.

Koło zapasowe

Kiedyś standard, dziś coraz częściej luksus. Pazerni producenci samochodów znaleźli sobie nowy sposób na wyciąganie dodatkowych pieniędzy z kieszeni klientów. Normą jest już, że za pełnowymiarowe koło zapasowe trzeba zapłacić, nawet kupując auto w wysokiej wersji wyposażenia. Koszt? Minimum 250 złotych!

Zalety:

  • Bardzo łatwa wymiana
  • Możliwość kontynuowania jazdy z maksymalnymi dopuszczalnymi prędkościami
  • Samochód prowadzi się praktycznie tak samo
  • Wysoki poziom bezpieczeństwa

Wady:

  • Za koło zapasowe trzeba dopłacić w salonie samochodowym
  • W przypadku zamontowania instalacji LPG ze zbiornikiem w miejscu koła zapasowego, koło trzeba przewozić w bagażniku (zajmuje dużo przestrzeni)

Dojazdówka

To taki złoty środek między pełnowymiarowym kołem zapasowym a zestawem naprawczym. Dojazdówka, jak sama nazwa wskazuje, ma umożliwić kierowcy dojechanie do zakładu wulkanizacyjnego lub do domu. Koło dojazdowe jest wyraźnie węższe niż standardowe, stąd należy poruszać się z maksymalną prędkością do 80 km/h.

Zalety:

  • Zajmuje mniej miejsca niż pełnowymiarowe koło zapasowe
  • Łatwa w montażu
  • Umożliwia kontynuowanie jazdy z rozsądną prędkością

Wady:

  • Ograniczenie prędkości do 80 km/h
  • Podobnie, jak w przypadku koła zapasowego: montaż instalacji LPG wymusza przewożenie dojazdówki w bagażniku

Zestaw naprawczy

Obecnie jest to standard spotykany w większości nowych samochodów. Na zestaw naprawczy składa się mały kompresor oraz specjalny środek chemiczny, który w założeniu ma uszczelnić dętkę opony, umożliwiając dojechanie do najbliższej wulkanizacji. W teorii brzmi świetnie, ale w praktyce wielu kierowców nie ma pojęcia, jak należy użyć tego zestawu.

Zalety:

  • Zajmuje bardzo mało miejsca, co docenią szczególnie osoby, które zdecydują się na montaż instalacji LPG
  • Nie wymaga zdejmowania koła z przebitą oponą

Wady:

  • Po uszczelnieniu trzeba jak najszybciej znaleźć zakład wulkanizacyjny, nie można kontynuować jazdy przez kilkaset kilometrów
  • W stresującej sytuacji użycie zestawu jest trudne i wielu kierowców sobie z tym nie poradzi

Naszym zdaniem kierowcy, którzy często jeżdżą w trasy, mimo wszystko powinni wozić ze sobą koło zapasowe, ewentualnie dojazdówkę. Zestaw naprawczy to tylko takie „alibi”. W ostateczności zalecamy wykupienie ubezpieczenia assistance, które obejmuje również usługę mobilnej wulkanizacji.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.