Kiedy trzeba kupić nowe opony zimowe? Sprawdź, czy Twoje ogumienie nie nadaje się już do wymiany!

Piotr Kowalczyk
06.03.2020

Zakup nowego kompletu opon wiąże się z niemałym wydatkiem. Nic dziwnego, że większość kierowców stara się odwlec ten moment, wmawiając sobie, że „przecież bieżnik jest jeszcze całkiem ładny”. Tymczasem o kondycji opony świadczy nie tylko głębokość bieżnika. W naszym poradniku wymieniamy najbardziej charakterystyczne oznaki świadczące o tym, że czas najwyższy kupić nowe opony zimowe. Dlaczego akurat zimowe? Ponieważ ich zły stan techniczny naraża kierowcę i pasażerów na szczególne niebezpieczeństwo.

Bieżnik

Choć polskie przepisy dopuszczają możliwość jazdy na oponach, których bieżnik ma głębokość zaledwie 1,6 mm, to zalecamy, aby jednak w tym przypadku kierować się zdrowym rozsądkiem. Opony zimowe należy wymienić w momencie, gdy bieżnik ma mniej niż 3 mm, co w normalnych warunkach oznacza, że ogumienie pokonało już około 20-25 tysięcy kilometrów.

Sparciała guma

Często jest tak, że kierowcy kupują używane opony zimowe z bardzo głębokim bieżnikiem, ale nie zwracają uwagi na to, że mieszanka gumowa zdecydowanie nie nadaje się już do dalszej eksploatacji. Świadczy o tym wyraźnie sparciała guma, co można zauważyć zarówno na bieżniku, jak i po bokach (charakterystyczne spękania przypominające pajęczynę). Takich opon nie wolno dalej użytkować na drodze!

Widoczne uszkodzenia

Nawet jeśli opony mają ładny bieżnik, ale są w jakikolwiek sposób uszkodzone, powinny natychmiast trafić do utylizacji. Pęknięcia, ubytki gumy, wystające druty – to wszystko predysponuje opony do wymiany.

Nierówne zużycie bieżnika

Zwykle świadczy o tym, że samochód ma problemy z geometrią lub zbieżnością, co jest efektem albo powypadkowej przeszłości, albo zaniedbań ze strony właściciela. Tak czy inaczej nierówno zużyty bieżnik oznacza, że gumy muszą zostać wymienione. Jeśli różnica jest minimalna można jeszcze pokombinować z przełożeniem opon w ramach jednej osi, ale wcześniej konieczne jest oczywiście ustawienie zbieżności i geometrii pojazdu.

Poząbkowany bieżnik

Zjawisko ząbkowania wynika z problemów z geometrią, ale często jest także spowodowane niedostatecznym dociążeniem tylnej osi. Wówczas na bieżniku można zauważyć charakterystyczne schodki, czyli wyraźne różnice w grubości pomiędzy poszczególnymi partiami bieżnika. Objawem są drgania karoserii w trakcie jazdy oraz nieprzyjemne buczenie. Takie opony nadają się już tylko do wymiany.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie