Jak dobrać olej do silnika w aucie sportowym?

Piotr Kowalczyk
08.05.2025

Samochody sportowe lub zmodyfikowane mają nieco inne wymagania w zakresie jakości oleju silnikowego. Dobór oleju do silnika o dużej mocy, przystosowanego do pracy na bardzo wysokich obrotach, nie może być kwestią przypadku. Na co należy tutaj zwrócić szczególną uwagę? Oto kilka wskazówek dla właścicieli.

Baza oleju

W silnikach sportowych kluczową rolę odgrywa baza oleju. Ze względu na wysokie temperatury i ekstremalne warunki pracy najlepszym wyborem są oleje w pełni syntetyczne oparte na bazach P.A.O. (polialfaolefiny). Odradzamy natomiast oleje mineralne, a także estrowe, które są znacznie bardziej podatne na przyspieszone zużycie w trudnych warunkach pracy.

Pamiętajmy również, że nie każdy olej mianowany przez producenta „syntetycznym” rzeczywiście takim jest. Warto wcześniej zapoznać się z kartą charakterystyki produktu, aby uniknąć zakupu niewłaściwego oleju.

Lepkość oleju

Lepkość oleju musi być dobrana nie tylko do warunków eksploatacji, ale także do konstrukcji silnika. Należy uwzględnić takie parametry, jak m.in. ciśnienie oleju czy luzy montażowe. Do większości silników w autach sportowych dobrym wyborem będą oleje 5W-30 lub 5W-40, ewentualnie 5W-50, które zapewniają odpowiednie smarowanie i ochronę w wysokich temperaturach pracy.

Uwaga na oleje do silników z DPF!

Oleje niskopopiołowe (tzw. low SAPS), przeznaczone do silników z filtrem DPF, nie nadają się do aut sportowych. Wynika to z faktu, iż zawierają zbyt małą ilość dodatków przeciwzużyciowych opartych na siarce, fosforze i cynku, które tworzą ochronną warstwę w silniku. Niedobory tych dodatków, co jest przyjazne dla środowiska, mogą przyczynić się do przyspieszonego zużycia elementów silnika narażonego na pracę w ekstremalnych warunkach, a do tego właśnie są przystosowane jednostki aut sportowych lub poddane modyfikacjom mechanicznym.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie