Są takie czynności eksploatacyjne, na których absolutnie nie powinno się oszczędzać. Bez wątpienia należy do nich wymiana filtrów samochodowych. Z reguły są tanie, a mają ogromny wpływ na ogólną kondycję silnika. Wielu kierowców nie potrafi jednak określić interwałów wymiany, szczególnie jeśli korzystają z nieautoryzowanych serwisów. Podpowiadamy Wam więc, jak często wymieniać filtr paliwa – kluczowy element eksploatacyjny.
Filtr paliwa jest najczęściej najdroższym filtrem montowanym w samochodzie osobowym. Z tego właśnie powodu wielu kierowców stara się maksymalnie odłożyć termin jego wymiany. To nie jest dobry pomysł, bo od tego elementu w dużej mierze zależy, jak długo silnik będzie pracować bezawaryjnie.
Filtr paliwa – jak sama nazwa wskazuje – ma za zadanie filtrowanie paliwa, które trafia do komory spalania. Teoretycznie powinno być ono wolne od zanieczyszczeń, ale niestety często tak nie jest. Szczególnie w Polsce nadal mamy problem z odpowiednią jakością paliw, co wykazują regularne kontrole. Norm nie spełnia nawet 10% sprzedawanych na stacjach w Polsce paliw.
Zanieczyszczenia znajdują się jednak nie tylko w paliwie, ale także w zbiorniku. Przez lata może się tam odkładać nagar, różne drobinki, które trafiając do układu paliwowego powodują często katastrofalne skutki. Filtr paliwa ma to wszystko zatrzymać, włącznie z opiłkami, które także można czasami znaleźć w układzie.
Filtr paliwa najczęściej powinni wymieniać kierowcy, którzy pokonują krótkie dystanse w mieście – wówczas bowiem układ paliwowy jest najbardziej narażony na działanie wszelkich zanieczyszczeń. Objawy źle działającego filtra są łatwe do wychwycenia – auto się dławi, ma wyraźnie niższą moc, może się także pojawić nadmierne dymienie i nierówna praca silnika.
Bezsprzecznie regularnej wymiany filtra paliwa wymagają samochody z nowoczesnymi jednostkami wysokoprężnymi. Te silniki są niezwykle czułe na jakość paliwa, nawet drobne jego zanieczyszczenie może doprowadzić do uszkodzenia wtryskiwaczy. Dlatego producenci stosują tu bardzo dokładne filtry. Niestety, są one także bardzo drogie – nierzadko kosztują powyżej 200 złotych. Właściciele nowoczesnych diesli muszą jednak wymieniać filtr najrzadziej co 60.000 kilometrów, a najlepiej co drugą zmianę oleju.
W przypadku silników benzynowych nie ma aż tak dużych restrykcji. Jednostki zasilane bezołowiówką dużo lepiej radzą sobie ze słabej jakości paliwem. Okres wymiany filtra spokojnie można więc wydłużyć do 80-100.000 kilometrów. Niektórzy producenci zalecają wymianę nawet co 250.000 kilometrów (jak w wielu modelach Renault).
Najlepszym okresem na wymianę filtra paliwa jest jesień. Szczególnie dotyczy do posiadaczy nowoczesnych diesli.
Oczywiście, że tak, ale tylko pod warunkiem, że naprawdę znamy się na samochodach, posiadamy odpowiednie narzędzia i dysponujemy przynajmniej podstawowym zakresem umiejętności mechanicznych. Zwykle filtr paliwa umieszczony jest w łatwo dostępnym miejscu pod maską. Bywa jednak, że nie dostaniemy się do niego bez rozebrania połowy samochodu – np. w Renault Modus 1.2 16V filtr umieszczony jest w... zbiorniku paliwa.
Wymiana filtra nie jest szczególnie skomplikowana, ale trzeba koniecznie pamiętać o tym, aby nie dopuścić do zapowietrzenia układu paliwowego. Jeśli tak się stanie, auto na pewno nie odpali i czekać nas będzie wizyta w warsztacie. Dlatego może lepszym wyborem będzie zlecenie wymiany fachowcowi, który weźmie za tę usługę nie więcej niż 100 złotych.