Co to jest indeks prędkości i nośności opon?

Antoni Kwapisz
08.08.2019

Podczas projektowania nowej linii opon w laboratoriach pracuje się nie tylko nad możliwie niskimi oporami toczenia, przyczepnością, odpornością czy dopasowaniem do sezonu. Istotne znaczenie ma też zapewnienie wytrzymałości konstrukcji opony i gumowej mieszanki pod kątem uzyskiwanej prędkości oraz maksymalnego obciążenia. Gotowa opona jest więc kompromisem między wieloma, często sprzecznymi, parametrami. Czasem też te same zabiegi konstruktorów, choćby związane z wytrzymałością, mają odzwierciedlenie w kilku parametrach.

Trzy najważniejsze parametry

Pierwszym parametrem przy zakupie opon jest jego rozmiar – nabywca powinien stosować się do zaleceń producenta auta, ewentualnie modyfikując go w przewidzianych widełkach. Należy pamiętać, że zmiana rozmiaru opon i (bądź) obręczy zmieni zachowanie pojazdu. Kolejne dwa to indeks prędkości i indeks nośności. Tak jak i w przypadku rozmiaru kierowca w szczególnych warunkach może zdecydować się na ogumienie o innych wartościach obu indeksów, jednak z wieloma obostrzeniami.

Aby łatwiej rozszyfrować parametry ogumienia, warto na przykładzie konkretnego modelu opisać znaczenie symboli.

Kumho Ecowing 195/65 R15 91H – dwa pierwsze człony to marka i model opony, 195 – szerokość wyrażona w milimetrach, 65 – wysokość (profil) opony, w tym przypadku stanowiący 65 procent z 195 mm, czyli 126,75 mm, R15 – oznacza oponę radialną, zamontowaną na feldze 15 calowej,

91 – indeks nośności (w opisywanym przypadku 615 kg na jedno koło), H – indeks prędkości (210 km/h).

Indeks prędkości

Indeks prędkości oznacza maksymalną szybkość, z jaką może poruszać się konkretne auto na danym ogumieniu. Zalecenie dotyczące indeksu prędkości można znaleźć w książce serwisowej, na wewnętrznej stronie klapy wlewu paliwa, na słupkach drzwiowych albo na drzwiach. W zależności od zamontowanego silnika producent może rekomendować oponę z innym współczynnikiem w tym samym modelu auta. Wymieniając opony, najlepiej jest zastosować się do wytycznych – kupowanie opon z niższym indeksem jest niebezpieczne, zaś z wyższym to dodatkowe koszty i niższy komfort jazdy. Należy dodać, że producenci dopuszczają montaż opon z niższym indeksem prędkości jedynie w przypadku opon zimowych, kiedy auto nie porusza się z dużymi szybkościami.

Indeks nośności

Odporność i trwałość opon zależy między innymi od obciążenia. Podczas homologowania każdej wersji silnikowej i nadwoziowej producent określa między innymi maksymalną masę auta (z bagażem, pasażerami i pełnym zbiornikiem paliwa), dostosowując do tej wartości ogumienie. Współczesne auta osobowe i SUV-y zazwyczaj mają opony z indeksem nośności od 65 do 105. Podawana z boku opony wartość oznacza obciążenie dla jednej opony. O ile w przypadku indeksu prędkości w szczególnych warunkach można korzystać z opon z niższym parametrem, to przy indeksie nośności pod żadnym warunkiem nie dopuszcza się montażu opon o niższej wartości. Opona o zbyt niskim indeksie nośności nie dość, że może ulec uszkodzeniu podczas jazdy, to jeszcze jej użycie grozi mandatem lub nawet zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego. Dopuszczalne jest stosowanie ogumienia z wyższym indeksem – auto może prowadzić się stabilniej w zakrętach i podczas jazdy pod wiatr, jednak należy liczyć się z wyższym zużyciem paliwa i obniżonym komfortem.

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Na naszej stronie korzystamy z plików cookies w celu spersonalizowania reklam, więcej informacji.