Awaria filtra cząstek stałych – usunąć czy wymienić?

Mariusz Siwko
25.07.2016

Ten problem dotyka coraz więcej samochodów z nowoczesnymi silnikami wysokoprężnymi, które spełniają normy emisji spalin tylko dzięki współpracy z filtrami cząstek stałych. Popularny DPF nie jest rozwiązaniem idealnym, a już na pewno nie tanim w serwisowaniu. Po kilku latach eksploatacji samochodu zwykle pojawiają się objawy zapchania filtra cząstek stałych, co w konsekwencji prowadzi do jego awarii. Co wtedy? Czy można taki filtr usunąć? Może lepiej go wymienić?

Usunięcie filtra cząstek stałych – legalne?

Polskie przepisy jednoznacznie nie zabraniają usuwania filtrów cząstek stałych. Warto jednak pamiętać, że w naszym kraju obowiązują konkretne normy dotyczące poziomu emisji spalin oraz ich składu. Jeśli więc podczas przeglądu diagnosta zbada spaliny i stwierdzi przekroczenie np. poziomu siarki, auto nie przejdzie badania.

Z drugiej strony takie sytuacje są niezwykle rzadkie – diagnostom „nie chce się” sprawdzać składu spalin. W dodatku nowoczesne silniki wysokoprężne nawet bez filtra DPF spełniają dość luźne (póki co) normy emisji. Usunięcie DPF nie jest więc obarczone szczególnym ryzykiem, o ile oczywiście zostanie to przeprowadzone w sposób fachowy.

Bywa bowiem tak, że nieprofesjonalny warsztat jedynie wycina filtr, w jego miejsce wstawia zwykłą rurkę i w takim stanie oddaje samochód. Dla właściciela oznacza to jedno: kłopoty. Nie dość, że układ wydechowy będzie bardzo głośny, to jeszcze komputer co chwilę będzie zgłaszać błąd, a to spowoduje włączanie się trybu awaryjnego, pogorszenie osiągów, w skrajnych przypadkach nawet awarię silnika.

Pamiętaj

Usunięcie filtra DPF wiąże się z wgraniem specjalnego oprogramowania do komputera, które „oszukuje” elektronikę. Cały zabieg kosztuje od około 800 do 1500 złotych.

Wymiana DPF – zaboli

Na wymianę uszkodzonego filtra DPF decydują się tylko nieliczni kierowcy. Powód jest prosty – oznacza to ogromny wydatek. Nawet w samochodach niższej klasy nowy, oryginalny filtr potrafi kosztować około 5000 złotych! W autach nowszych, renomowanych marek, mówimy już o kwotach pięciocyfrowych.

Dlatego kwitnie rynek regenerowanych filtrów cząstek stałych. Taki filtr, po przeprowadzeniu fachowego czyszczenia, kosztuje połowę nowego, a nadal może spełniać swoją rolę przez wiele tysięcy kolejnych kilometrów. Warto to rozważyć w sytuacji, gdy zależy nam na zachowaniu filtra DPF lub jego usunięcie jest niemożliwe.

Filtr cząstek stałych to jeden z najbardziej kontrowersyjnych elementów montowanych we współczesnych samochodach. Faktem jest, że potrafi sprawiać problemy, szczególnie kierowcom jeżdżącym głównie po mieście. Rada na to jest jedna: kupić samochód bez DPF, najlepiej z silnikiem benzynowym.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie