Montaż instalacji LPG w aucie to najskuteczniejszy sposób na oszczędności. Gaz jest średnio o połowę tańszy niż benzyna, nic więc dziwnego, że po polskich drogach jeździ już około 3 milionów samochodów zasilanych gazowym paliwem. Jeśli i Ty zdecydowałeś się na zainwestowanie w instalację LPG, koniecznie pamiętaj, aby ją zalegalizować. Nie jest to trudne, ani szczególnie czasochłonne. Co musisz zrobić? Tego dowiesz się z naszego poradnika.
Montaż LPG można zlecić wyłącznie wyspecjalizowanemu zakładowi, który korzysta z legalnych, najlepiej nowych podzespołów. Po wykonaniu usługi firma montująca ma obowiązek przekazać klientowi komplet dokumentów potrzebnych do legalizacji instalacji. Są to:
Jeśli zabraknie któregokolwiek z tych dokumentów lub zawarte w nich dane nie będą się zgadzać ze stanem faktycznym, legalizacja instalacji LPG będzie niemożliwa.
W ciągu 30 dni od zamontowania instalacji LPG, właściciel pojazdu ma obowiązek zgłosić się do właściwego wydziału komunikacji i dokonać legalizacji. W tym celu musisz mieć przy sobie komplet dokumentów, dowód rejestracyjny samochodu, kartę pojazdu (jeśli była wydana) oraz dowód osobisty.
Pracownik wydziału przeanalizuje kompletność oraz treść dostarczonych dokumentów i jeśli wszystko będzie w porządku, dokona wpisu w dowodzie rejestracyjnym i w karcie pojazdu. W obu dokumentach znajdzie się adnotacja o zainstalowaniu LPG w samochodzie.
Jeśli samochód ma ważny przegląd techniczny dłużej niż rok (dotyczy to nowych lub prawie nowych pojazdów), konieczne będzie skorygowanie daty kolejnego badania (przypadnie ono 12 miesięcy po dacie montażu). Auta z LPG obowiązkowo przechodzą przegląd raz do roku i nie ma tutaj znaczenia, że samochód dopiero wyjechał z salonu lub ma mniej niż 5 lat.
Wbrew obiegowej opinii nie jest to konieczne. Jeśli samochód ma ważny przegląd, to montaż instalacji nic w tej materii nie zmienia. Należy natomiast pamiętać, że w czasie dorocznego przeglądu diagnosta zażąda od właściciela pojazdu okazania dokumentów legalizacyjnych, czyli atestu na butlę i świadectwa homologacji.
Sam przegląd kosztuje 162 złote, czyli o 64 złote więcej niż w przypadku auta zasilanego benzyną lub olejem napędowym.