Utrzymanie samochodu, jak długo opłaca się jeździć starym autem?

Krzysztof Jagielski
21.11.2015

Zakup nowego samochodu zawsze jest dużym wydarzeniem. Dlaczego? Ponieważ większości ludzi, nie zdarza się to zbyt często. Jak długo opłaca się posiadać samochód i jakie są związane z tym koszta? Kiedy auto najlepiej sprzedać, aby odzyskać jak najwięcej zainwestowanych w niego pieniędzy?

Zakup nowego samochodu zawsze jest dużym wydarzeniem. Dlaczego? Ponieważ większości ludzi, nie zdarza się to zbyt często. Jak długo opłaca się posiadać samochód i jakie są związane z tym koszta? Kiedy auto najlepiej sprzedać, aby odzyskać jak najwięcej zainwestowanych w niego pieniędzy?

Pierwsze lata eksploatacji (1-3 lata)

Zakup nowego samochodu obarczony jest wysokimi kosztami użytkowania. Wynikają one z konieczności regularnego wykonywania przeglądów (warunek dla zachowania gwarancji producenta), a także kosztami ubezpieczenia (obowiązek wykupu autocasco, jeśli samochód został zakupiony na kredyt). Zaletą zakupu nowego samochodu jest to, że ewentualne usterki, nie wynikające z winy użytkownika, usuwane są bezpłatnie, na gwarancji.

Kolejne lata użytkowania (4 i więcej)

Kiedy końca dobiega czas trwania gwarancji, zdecydowana większość użytkowników zaczyna serwisować samochód w prywatnych warsztatach samochodowych, w których ceny są zdecydowanie niższe. Jest to spora oszczędność, względem wcześniejszych lat. Dodatkowo, po tym czasie można zrezygnować z ubezpieczenia autocasco (jednak niewiele osób to robi, szczególnie jeśli w dalszym ciągu posiada zadbane auto). W tym czasie mogą się jednak pojawić nowe wydatki, związane z koniecznością przeprowadzania napraw mechanicznych i wymian części eksploatacyjnych. Sprzęgło, rozrząd, opony, płyny i wiele innych elementów – wszystkie one ulegają regularnemu zużyciu, aż następuje chwila, kiedy należy wymienić je na nowe, by nadal móc korzystać z samochodu.

Podatki

W Polsce nie istnieją jeszcze podatki, płacone przez właścicieli starszych samochodów. Tak zwane opłaty ekologiczne są pobierane w Niemczech od posiadaczy starszych samochodów, nie spełniających norm czystości spalin. Współcześnie produkowane samochody spełniają wszystkie unijne dyrektywy w tym zakresie, dlatego ich właściciele nie muszą się martwić o taki podatek, nawet wtedy, jeśli Polska zdecyduje się na jego wprowadzenie. W gorszej sytuacji są właściciele samochodów kilkunastoletnich, w których nie zastosowano technologii zmniejszającej emisję zanieczyszczeń. Obowiązujące podatki i restrykcyjne wymagania za naszą zachodnią granicą, wprowadziły do polskich skupów samochodów wiele aut w wieku 5-15 lat, czyniąc je bardzo atrakcyjną ofertą na rynku samochodowym.

Podsumowanie

Biorąc pod uwagę wszystkie w/w informacje, wynika z nich jednoznacznie, że najbardziej opłacalnym czasem na sprzedaż samochodu, jest moment kiedy przestaje go obejmować gwarancją. Samochód w tym czasie jest jeszcze na tyle młody, że wzbudza duże zainteresowanie u kupujących. Na jego korzyść wpływa fakt serwisowania w ASO, przez wiele osób utożsamiany z wysoką jakością usług. Sprzedając samochód w tym momencie, tracimy stosunkowo najmniej pieniędzy, nie ryzykując dodatkowych wydatków, tytułem nieprzewidzianych napraw. Wcześniejsze koszty, które ponieśliśmy na serwis samochodu w ASO i ubezpieczenie, stanowią koszt, który zawsze trzeba ponieść przy zakupie samochodu nowego.

Za sprzedażą samochodu po 3-4 latach użytkowania przemawia również fakt, że w dalszym ciągu spełnia on wyśrubowane normy środowiskowe. Pamiętajmy o tym, że normy te będą przez cały czas zaostrzane. Co za tym idzie, właściciele starszych samochodów, są coraz bardziej zagrożeni ryzykiem płacenia nowych podatków. Nie pozostaje im właściwie nic innego jak odsprzedać swój pojazd, oddać do komisu lub skupu aut.

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie