Uszkodzona felga aluminiowa. Naprawić czy wymienić na nową?

Krzysztof Jagielski
24.03.2016

Koła w autach, szczególnie na polskich drogach, narażone są na różne niebezpieczeństwa. Ostre krawężniki, murki, wyrwy i dziury w nawierzchni jezdni, kawałki asfaltu czy kamienie- to wszystko zagraża kołom. Zwykle udaje się uniknąć poważnych uszkodzeń, ale niestety nie zawsze kierowcy mają tyle szczęścia. Uszkodzenia felg najczęściej zdarzają się w sezonie jesienno-zimowym, jednak i latem mogą grozić różne przykre niespodzianki.

Jak można naprawić felgę?

Teoretycznie naprawić można każdą felgę, zarówno stalową, jak i aluminiową. Jednak łatwiej naprawia się felgi stalowe, ponieważ stal ma mniejszą sztywność, a jej prostowanie nie wpływa tak znacząco na jej wytrzymałość. Zdecydowanie inaczej wygląda sprawa z felgami aluminiowymi, które najczęściej są odlewami. W ich przypadku naprawa felgi zależy od charakteru uszkodzenia i jego wielkości. Drobne uszkodzenia powierzchni felg aluminiowych, zarysowania, małe ubytki lub naruszenia powłok lakierniczych na felgach można naprawić samodzielnie. „Wystarczy wizyta w sklepie motoryzacyjnym, zakup odpowiedniej zaprawki, zamalowanie i nie musimy martwić się o możliwość wystąpienia w przyszłości jakichkolwiek przykrości wynikających z zajścia” (cytat ze strony http://ladnefelgi.pl/). Nawet w przypadku silnego poobcierania powierzchni felgi, nakład pracy jest stosunkowo niewielki, aby przywrócić ją do stanu sprzed uszkodzenia. Wystarczy alufelgę wypiaskować, wypełnić ubytki i polakierować lub pomalować.

 

Co robić w przypadku zgięcia felgi?

Sprawa robi się znacznie poważniejsza, jeśli dojdzie do wygięcia krawędzi felgi. W czasie jazdy zauważalne jest wyraźne bicie uszkodzonego koła, które nie tylko obniża komfort jazdy, ale i może spowodować zagrożenie na drodze. Niestety, samodzielna naprawa w takiej sytuacji jest niemożliwa i konieczna będzie wtedy wizyta w wyspecjalizowanym zakładzie dysponującym odpowiednimi urządzeniami. W zakładzie uszkodzona krawędź felgi zostanie wyprostowana, a ponadto można zamówić jej lakierowanie, zwłaszcza że prostowanie felgi może uszkodzić powłoki lakiernicze. Dzięki temu łączny koszt będzie niższy niż dwóch oddzielnych zleceń.

Znacznie trudniejsze jest naprawienie felg aluminiowych z poważniejszymi odkształceniami. Jeśli uszkodzone zostały markowe alufelgi: renomowanych producentów lub oryginalne felgi, które były na wyposażeniu auta to zdecydowanie można je poddać prostowaniu, tym bardziej że dobrze naprawione markowe alufelgi będą i tak znacznie wytrzymalsze niż tanie felgi aluminiowe, wytwarzane (odlewane) metodą grawitacyjną.

 

Kiedy nie można naprawić felgi?

Do naprawy nie nadają się felgi aluminiowe, w których popękały ramiona, szprychy lub pęknięcie objęło większą część alufelgi. Naprawie nie powinno się także poddawać felg, w których nastąpiło skrzywienie osi lub zostały zmiażdżone. W takiej sytuacji lepiej jest kupić nowe alufelgi. Decydując się na zakup nowych felg aluminiowych warto jednak poświęcić trochę czasu i wyszukać rzetelnego sprzedawcę. Kupując za pośrednictwem niezaufanych serwisów internetowych, istnieje duże ryzyko, że zakupiona felga będzie zwykłą podróbką, niespełniającą sztywnych norm.

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie