Osoby, które mają doświadczenie w zakupie samochodów, szczególnie tych z tzw. drugiej ręki, bez problemów są w stanie wskazać cechy, którymi kieruje się uczciwy handlarz samochodami, a które charakteryzują sprzedawców nierzetelnych. Tak naprawdę pierwsze wnioski można wyciągnąć jeszcze przed wizytą w komisie czy salonie samochodowym.
Jeśli słyszymy przez telefon lub czytamy w korespondencji mailowej o sporym zainteresowaniu modelem samochodu, który sobie upatrzyliśmy, już wówczas powinna nam się włączyć lampka ostrzegawcza. Podobnie jeśli jesteśmy zapewniany o tym, że auto było garażowane, czego w żaden sposób nie jesteśmy przecież w stanie rzetelnie ustalić.
Prawdziwy sprawdzian kompetencji i uczciwości sprzedawcy następuje jednak wówczas, gdy konfrontujemy wygląd auta z informacjami pozyskanymi podczas rozmowy telefonicznej. Często przyjeżdżamy do komisu z daleka, dlatego powinniśmy wymagać, by handlarze aut precyzyjnie, jeszcze przed naszym wyruszeniem w podróż, przedstawili wszystkie walory i ewentualne mankamenty samochodu. Jeśli stan auta idealnie zgadza się z opisem przedstawionym podczas wstępnej rozmowy, wówczas możemy obdarzyć sprzedawcę większym kredytem zaufania.
Zwracamy uwagę na wnętrze samochodu i staramy się porównać stan jego utrzymania z wartością widniejącą na liczniku pojazdu. Jeśli zauważymy, że gałka na dźwigni skrzyni biegów czy nawet kierownica mają podejrzanie nowe obszycia, zupełnie nieadekwatne do przebiegu auta, wtedy znowu możemy nabrać podejrzeń. Uczciwy handlarz samochodami nie pokusi się o takie sztuczki.
Nie zgadzajmy się z tezą, niestety dość powszechnie powtarzaną w komisach, że czekający nas drobne naprawy nie będą kosztochłonne. Gdyby tak było, stwierdzone wcześniej usterki zostałyby usunięte jeszcze przed sprzedażą. Owszem, cena samochodu mogłaby wówczas nieznacznie wzrosnąć, ale przynajmniej nie bylibyśmy narażeni na przykre niespodzianki po wyjeździe na drogę, już z aktem własności naszego nowego pojazdu w kieszeni.
Zwracajmy uwagę na przedstawiane nam warunki gwarancji. Często okazuje się, że w rzeczywistości wspomniana gwarancja jest dodatkowym ubezpieczeniem, co potrafi znacząco podrożyć cenę pojazdu. Handlarz autami, który ceni swojego klienta o takiej ewentualności powinien powiadomić jeszcze przed przyjazdem na oględziny, a nie dopiero podczas sporządzania umowy lub w trakcie jazdy próbnej. W żadnym wypadku nie zgadzajmy się na zabieg zaniżania kwoty na fakturze. Taka praktyka, rzadko już stosowana, zdarza się jednak w niektórych komisach, a jej konsekwencje mogą być dla nas opłakane, zarówno w potencjalnej konfrontacji z urzędem skarbowym, jak i z ubezpieczycielem.
Nie brakuje na rynku uczciwych sprzedawców aut, natomiast musimy sobie zdawać sprawę, że nie wszyscy traktują swoich klientów w partnerski sposób, dlatego starajmy się zwracać uwagę na szczegóły zachowania sprzedawców. Jeśli nabierzemy pewności, że ich priorytetem jest jedynie szybka sprzedaż za wygórowaną i nieadekwatną cenę słabo utrzymanego pojazdu, wówczas skierujmy się do innego punktu handlowego. Bazujmy również na opiniach publikowanych na stronach internetowych, na forach, w komentarzach w mediach społecznościowych. To nie musi, ale może być cenna wskazówka, jaki komis wybrać, a którego unikać.
Szukasz uczciwego i sprawdzonego handlarza samochodami? Zapraszamy do https://www.carforfriend.pl/.
Artykuł partnera.