Szyberdach jest bardzo efektownym elementem wyposażenia samochodu – zwłaszcza w połączeniu z dachem panoramicznym. W salonie za tę opcję zawsze trzeba sporo dopłacić, natomiast na rynku wtórnym już niekoniecznie. Dlatego wielu nabywców decyduje się właśnie na zakup auta z szyberdachem. Warto przy tym pamiętać, że może on być źródłem kilku problemów, które opisujemy w naszym poradniku.
Przeciekający szyberdach w kilkunastoletnim samochodzie nie jest niczym dziwnym, a wręcz można napisać, że to dość częsta przypadłość. Zwykle ma to związek ze złym stanem uszczelek oraz nieprawidłowym wyregulowaniem szyby, która nie dolega do uszczelnienia. Trzeba to jak najszybciej naprawić, ponieważ woda sącząca się do środka auta przez szyberdach momentalnie zniszczy podsufitkę, a z czasem także inne elementy wnętrza.
To bardzo częsty problem, z jakim spotykają się właściciele samochodów wyposażonych w szyberdach. Co ciekawe, dotyczy to nie tylko leciwych aut, ale też tych fabrycznie nowych i z niewielkimi przebiegami. Świst w czasie jazdy niezawodnie wskazuje na złą regulację szyberdachu. Jeśli auto jest na gwarancji, to trzeba się z tym udać do ASO. Można również spróbować zresetować położenie szyberdachu (resetowanie silnika – procedura powinna być opisana w książce obsługi pojazdu) oraz sprawdzić, czy gdzieś nie podwinęła się uszczelka.
Stukający szyberdach jest źródłem irytacji, ponieważ trudno jest zagłuszyć ten dźwięk muzyką z radia. Poza tym świadczy to o tym, że ze szklanym dachem coś się dzieje i nie warto tego bagatelizować. Stuki dobiegające z szyberdachu praktycznie zawsze wskazują na wyrobienie się tzw. ślizgów, czyli gumowych elementów, po których przesuwa się mechanizm szyberdachu podczas otwierania i zamykania. Na szczęście ślizgi nie są drogie (od kilku do kilkudziesięciu złotych za sztukę), a z ich wymianą powinien sobie poradzić każdy domowy majsterkowicz.
Niestety, mając leciwy samochód z szyberdachem trzeba się liczyć z wysokim ryzykiem wystąpienia korozji. Jej pierwsze oznaki można zauważyć na rantach blachy wokół szyberdachu oraz pod uszczelkami. Nie należy tego lekceważyć, ponieważ postępująca korozja może osłabić konstrukcję pojazdu.