Wraz z nadejściem wiosny większość kierowców odczuwa wielką ulgę. Skończyły się śliskie poranki, nagłe ataki zimy, problemy z rozruchem i uciążliwe skrobanie szyb. Z drugiej jednak strony właśnie wiosną mogą się ujawnić usterki, które mają bezpośredni związek z wcześniejszą wielomiesięczną eksploatacją pojazdu w trudnych warunkach. Te najczęstsze, a wręcz typowe wymieniamy w naszym poradniku.
Problemy z akumulatorem
Akumulatory poddają się nie tylko w środku sezonu zimowego, ale bardzo często właśnie wiosną. Jest to oczywiście efekt wcześniejszego wyeksploatowania baterii, poddawanej trudnym warunkom atmosferycznym i znacznym obciążeniom. Może się zdarzyć, że po zimie bateria będzie się nadawać już tylko do wymiany i nie pomoże tutaj nawet użycie prostownika.
Problemy z rozrusznikiem
Jest to jedna z najczęstszych usterek objawiających się zaraz po zimie. W okresie zimowym rozrusznik zawsze dostaje mocno „w kość”, szczególnie wtedy, gdy mamy w aucie słaby akumulator. Nie będzie więc żadnym zaskoczeniem sytuacja, w której wczesną wiosną kierowca po przekręceniu kluczyka w stacyjce usłyszy tylko błogą ciszę.
Korozja nadwozia i podwozia
Zimowa aura jest największym wrogiem zabezpieczenia antykorozyjnego, a także całego poszycia samochodu. Chodzi tutaj już nie tyle o śnieg i błoto pośniegowe, co o sól oraz mieszankę solną używaną do utrzymania dróg w stanie przejezdności. Zima bezlitośnie obnaża wszelkie ubytki w zabezpieczeniu antykorozyjnym, stąd wielu właścicieli pojazdów wiosną, po pierwszym porządnym myciu, odkryje pierwsze objawy korozji.
Dziurawy tłumik
Pierwsza wiosenna przejażdżka i… niespodzianka. Nagle do uszu kierowcy dociera charakterystyczne buczenie, które jest objawem nieszczelności układu wydechowego. Awaria tłumika to nic niezwykłego po zimie. Najczęstszą przyczyną są gwałtowne zmiany temperatur oraz korozja. Oczywiście uszkodzony tłumik należy wymienić na nowy – nie polecamy natomiast spawania, bo taka naprawa wystarcza na krótko i problem z pewnością powróci w ciągu kilku najbliższych miesięcy.
Usterki zawieszenia
Zimą stan polskich dróg, zwłaszcza w miastach, tradycyjnie pozostawia wiele do życzenia. Regularne wjeżdżanie w dziury odbija się oczywiście na kondycji zawieszenia, stąd wiosną kierowca nie powinien być zaskoczony, że czeka go spory wydatek na np. wymianę tulei, końcówki drążka kierowniczego czy sworzni.