Ściąganie samochodu to sytuacja, w której auto na prostej drodze nie jest w stanie utrzymać toru jazdy i wymaga stałego kontrolowania go kierownicą. Jest to bardzo irytujące, a w dłuższej trasie także męczące. Ściąganie to objaw, że mogło dojść do jakiejś usterki w układzie kierowniczym. Dlatego nie można go bagatelizować. Sprawdź, jakie mogą być przyczyny problemu.
Jeśli ściąganie pojawiło się znienacka, to pierwsze podejrzenie powinno paść właśnie na opony. Szczególnie w sytuacji, gdy dopiero zmieniłeś koła z zimowych na letnie lub odwrotnie. Sprawdź koniecznie, czy we wszystkich oponach jest takie samo ciśnienie. Upewnij się, że gumy nie są uszkodzone, a bieżnik jest równo wytarty. Być może opony są już w złym stanie i niezbędna będzie ich wymiana na nowe.
Są bardzo częstą przyczyną irytującego ściągania samochodu. Zwykle odpowiedzialne za to są zużyte tuleje metalowo-gumowe lub sworzeń wahacza. Na usterkę w zawieszeniu wskazuje sytuacja, w której auto najmocniej ściąga podczas przyspieszania.
Usterka hamulców
Rzadszą, ale także prawdopodobną przyczyną ściągania samochodu może być zablokowanie się klocków hamulcowych po jednej stronie osi. Jak to sprawdzić? Po skończonej jeździe wysiądź z auta, podejdź do koła i dotknij go. Jeśli jest bardzo gorące, to masz już pewność, że układ hamulcowy w tym kole działa nieprawidłowo i dochodzi do ciągłego tarcia klocków o tarcze. Na dłuższą metę doprowadzi to do uszkodzenia obu elementów. Jak najszybciej udaj się do mechanika lub – jeśli potrafisz – rozbierz układ i ponownie złóż.
Jeśli nie znasz przeszłości auta i dopiero je kupiłeś, to ściąganie powinno zmotywować Cię do odwiedzenia profesjonalnego zakładu blacharskiego. Specjaliści dysponują sprzętem do sprawdzania geometrii pojazdu. Jeśli auto było mocno rozbite i niefachowo naprawione, to geometria na pewno będzie przesunięta. Szykuj się na spore koszty. Jazda samochodem z przesuniętą geometrią jest bardzo niebezpieczna.
Zrobisz to na dobrze wyposażonej stacji kontroli pojazdów lub w warsztacie mechanicznym. Przestawiona zbieżność jest częstą przyczyną ściągania pojazdu. Mogło do tego dojść np. w wyniku wjechania w dziurę czy podjechania pod zbyt wysoki krawężnik. Ustawienie zbieżności nie jest drogie – kosztuje kilkadziesiąt złotych.
Bez względu na przyczynę, musisz ją jak najszybciej usunąć. Ściągający samochód jest mało komfortowy w prowadzeniu, a w kryzysowej sytuacji na drodze może też zachować się zupełnie nieprzewidywalnie.