SWAP hamulców – na czym to polega?

Piotr Kowalczyk
28.03.2025

Każdy miłośnik motoryzacji i tuningu słyszał o SWAP-ie silnika. O wiele rzadszym zjawiskiem jest SWAP hamulców. Jest to modyfikacji polegająca na zastąpieniu obecnego układu hamulcowego – w całości lub częściowo – innym, najczęściej od mocniejszej wersji silnikowej tego samego modelu pojazdu.

Dlaczego przeprowadza się SWAP hamulców?

Operacja ta może przynieść szereg korzyści. Przede wszystkim SWAP zawsze polega na zamontowaniu wydajniejszego układu hamulcowego, dzięki czemu samochód po prostu lepiej hamuje i tym samym jest bezpieczniejszy.

Modyfikacja ta najczęściej idzie w parze z tuningiem mechanicznym lub chiptuningiem jednostki napędowej. W momencie, gdy auto staje się o wiele mocniejsze, fabryczne hamulce mogą być już niewystarczające. Wówczas zaleca się przeprowadzenie SWAP-a.

Co ciekawe, SWAP hamulców może mieć na celu również poprawę wyglądu samochodu. Większe zaciski hamulcowe, najczęściej w efektownym kolorze, dodają autu rasowej stylistyki, co na pewno przypadnie do gustu fanom sportowych aut.

Jak przeprowadzić SWAP hamulców?

Pierwszym krokiem zawsze jest dobór odpowiednich komponentów. Konieczne jest skompletowanie tarcz, zacisków, przewodów hamulcowych, nierzadko także pompy hamulcowej. Elementy te mogą pochodzić z innego modelu tego samego producenta (tzw. OEM swap) lub być elementami aftermarketowymi, dostarczanymi przez niezależne firmy specjalizujące się w tuningu samochodów.

Po zebraniu całego zestawu zabieramy się za demontaż starego i montaż nowego układu hamulcowego. Na koniec pozostała jeszcze adaptacja hamulców, testy i ewentualna regulacja, aby mieć pewność, że układ działa prawidłowo, a samochód hamuje znacznie lepiej niż wcześniej.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie