Niepokojące odgłosy podczas jazdy potrafią być bardzo irytujące, ale przede wszystkim powinny skłonić właściciela auta do przyjrzenia się jego stanowi technicznemu. Jeśli mamy pewność, że nie pochodzą one na przykład z nieprawidłowo spasowanej tapicerki czy nie generują ich przedmioty walające się po bagażniku, to trzeba zacząć szukać innych przyczyn. O czym mogą świadczyć stuki z tyłu samochodu? Możliwe źródła tego problemu opisujemy w naszym poradniku.
Poszukiwania źródła nieprzyjemnych odgłosów warto zacząć właśnie od klapy – zwłaszcza, jeśli jeździsz kombi lub hatchbackiem. Choć może to być dla Ciebie zaskakujące, to klapa naprawdę potrafi generować niezły hałas, co wcale nie musi być efektem wypadkowej przeszłości samochodu. Najpierw delikatnie wykręć gumowe odbojniki, które nie dopuszczają do kontaktu klapy z karoserią. Jeśli to nie pomoże, czas spróbować wyregulować zamek klapy. Jeśli i to zakończy się fiaskiem, szukaj dalej.
Luźny wydech potrafi generować niezły hałas, bo dochodzi tutaj do obijania się tłumika o elementy zawieszenia. Nie pozostaje więc nic innego, jak położyć się pod samochodem i zacząć szarpać za wydech. Jeśli zauważysz, że jest bardzo luźny i faktycznie bez problemu możesz uderzyć nim np. o podłogę samochodu, to czas na wymianę gum mocujących.
Zawsze trzeba brać pod uwagę ryzyko, że niepokojące odgłosy są efektem jakiejś usterki. W polskich warunkach drogowych awarie zawieszenia zdarzają się dość często. Tutaj zdaj się na opinię diagnosty – podjedź na stację kontroli pojazdów i poproś o sprawdzenie całego zawieszenia na tzw. szarpakach (koszt wynosi około 20-30 złotych). Wtedy wszystko będzie już jasne.
Metalowe przewody paliwowe także mogą generować stuki dobiegające z tyłu pojazdu. Wystarczy, że jeden przewód wysunął się z mocowania i obija się o podłogę, zawieszenie czy próg samochodu. Nie wolno tego bagatelizować, bo w każdej chwili może dojść do rozszczelnienia przewodu czy po prostu urwania go na jakiejś przeszkodzie (np. próg zwalniający).
Jest to osłona wykonana z metalu, która chroni podłogę przed nagrzewaniem się od układu wydechowego. Sprawdź, czy przypadkiem osłona nie jest już połamana, czy nie pękły jej mocowania i w razie potrzeby wymień ją na nową.