Sezonowa wymiana opon w warsztacie: na co zwrócić uwagę wulkanizatorowi?

Maciej Piwowski
28.01.2021

Tradycyjnie jesienią i wiosną miliony polskich kierowców ruszają do zakładów wulkanizacyjnych, by zlecić wymianę opon. Ogumienie całoroczne nadal nie cieszy się w naszym kraju dużą popularnością, dlatego dwa razy do roku musimy zmieniać gumy w zależności od sezonu. Teoretycznie nie jest to nic skomplikowanego i poradzi sobie z tym każdy wulkanizator. Pytanie tylko, czy zrobi to prawidłowo, nie narażając swojego klienta na dodatkowe wydatki. Sprawdź, na co warto zwrócić uwagę wulkanizatorowi, zanim ten zabierze się za wymianę opon w Twoim samochodzie.

Czujniki ciśnienia

Uszkodzenie czujników ciśnienia przez nieostrożnego wulkanizatora jest wręcz standardem. Niestety, bardzo trudno jest udowodnić, że to wina pracownika zakładu, przez co właściciel auta zwykle musi z własnej kieszeni sfinansować wymianę czujnika (a koszt może być bardzo wysoki). Dlatego jeszcze przed wjechaniem na stanowisko poinformuj pracownika, że w Twoim samochodzie zastosowano czujniki ciśnienia i poproś o ostrożność.

Wymiana wentyli

Nie wszyscy wulkanizatorzy to robią, tymczasem zgodnie ze sztuką powinno się wymieniać wentyle przy każdej wymianie opon. Koszt jest symboliczny (około 5 zł za 1 wentyl), a takie działanie realnie minimalizuje prawdopodobieństwo spadku ciśnienia w oponie np. podczas jazdy po autostradzie.

Użycie smaru miedziowego

W porządnym zakładzie wulkanizacyjnym używa się takiego smaru w celu zabezpieczenia kół i śrub przed zapiekaniem się. Jeśli z daleka widzisz, że wulkanizator nie ma zamiaru tego zrobić, to zwróć mu uwagę i poproś o fachowe wykonanie usługi. Nie powinieneś też za to dopłacać – użycie smaru miedziowego jest traktowane, jako elementarna część procesu wymiany ogumienia.

Dokręcenie śrub kluczem dynamometrycznym

Pracownicy zakładów wulkanizacyjnych oczywiście korzystają z kluczy pneumatycznych, co jest zupełnie zrozumiałe (są wygodne w użyciu, gwarantują dużo szybsze odkręcenie i przykręcenie śrub). Bezwzględnie natomiast śruby trzeba jeszcze dokręcić kluczem dynamometrycznym. Jeśli pracownik tego nie zrobił, to natychmiast zwróć mu uwagę, a na przyszłość… omijaj ten zakład wulkanizacyjny z daleka.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie