Objawy zapchanego filtra DPF

Jerzy Biernacki
11.04.2025

Filtr cząstek stałych (DPF) to przekleństwo wielu właścicieli samochodów. Choć rzeczywiście ogranicza emisję szkodliwych spalin do atmosfery, to jednocześnie jest bardzo problematyczny w użytkowaniu, stanowiąc częstą przyczynę kosztownych awarii. Sam filtr może się zapchać, szczególnie w warunkach użytkowania samochodu w ruchu miejskim. Jakie są objawy takiej usterki?

Spadek mocy silnika

Zapchanie filtra DPF sprawia, że samochód jest mniej dynamiczny, wolniej reaguje na pedał gazu, sprawia wrażenie ociężałego. Trudno to przeoczyć, zwłaszcza, że często dodatkowo pojawia się kontrolka „Check engine” lub sygnalizująca usterkę DPF, a auto może też przejść w tryb awaryjny, co ogranicza prędkość i obroty silnika.

Podwyższone zużycie paliwa

Zapchany DPF powoduje wzrost zużycia paliwa. Wynika to z faktu, iż komputer próbuje go za wszelką cenę „wypalić”, a sam silnik pracuje w dużo gorszych warunkach, co odbija się na spalaniu.

Częstsze próby regeneracji filtra

O zapchaniu filtra DPF może świadczyć również to, że silnik często zwiększa obroty na biegu jałowym. Jeśli dodatkowo towarzyszy temu ciągłe uruchamianie się wentylatora chłodnicy  oraz wzrost zużycia paliwa, to najwyraźniej komputer próbuje wypalić nagromadzone cząstki sadzy, co nie zawsze się udaje.

Dymienie z układu wydechowego

W przypadku skrajnie zapchanego filtra DPF może pojawić się intensywne dymienie na biało lub niebiesko. W rzadszych, krańcowych przypadkach, może nawet dojść do wycieku oleju napędowego i wydobywania się sadzy z wydechu.

Problemy z odpalaniem i nierówna praca silnika

W zaawansowanym stadium zapchania filtra DPF mogą pojawić się trudności z uruchomieniem pojazdu. Kierowca może również odczuwać szarpanie silnika i niestabilną pracę jednostki napędowej na biegu jałowym.

Wzrost poziomu oleju silnikowego

W przypadku częstych, nieudanych regeneracji filtra, niespalone paliwo może przedostawać się do miski olejowej, co prowadzi do jego rozrzedzenia wzrostu poziomu na bagnecie. Jest to bardzo niebezpieczne dla jednostki napędowej.

Samodzielne poradzenie sobie z zapchanym filtrem DPF jest praktycznie niemożliwe, dlatego obserwując takie objawy jak najszybciej udaj się do zaufanego warsztatu na diagnostykę i „wypalanie” lub regenerację filtra DPF.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie