Co ile wymieniać filtr kabinowy w samochodzie?

Andrzej Winnicki
11.04.2025

Wymiana filtra kabinowego, potocznie nazywanego filtrem przeciwpyłkowym, jest na tyle łatwa i niedroga, że nie ma sensu zbyt długo z nią zwlekać. Filtr ten odpowiada za oczyszczanie powietrza, które trafia do wnętrza auta przez układ wentylacji i klimatyzacji. Ma zatem bezpośredni wpływ na zdrowie i komfort pasażerów pojazdu, zatrzymując pyłki, kurz, sadzę, spaliny, a także bakterie i grzyby. Dowiedz się, co ile należy wymieniać filtr kabinowy w samochodzie.

Zalecany interwał wymiany

Ogólna zasad głosi, że filtr kabinowy należy wymieniać co każde 15 000 – 20 000 kilometrów przebiegu lub raz w roku. Nie jest to natomiast sztywna cezura. W niektórych przypadkach warto znacząco skrócić interwał, zwłaszcza jeśli:

  • jeździsz głównie po mieście lub drogach szutrowych;
  • masz alergię wziewną (wówczas warto rozważyć filtr węglowy);
  • często korzystasz z klimatyzacji w samochodzie.

Jeśli natomiast rzadko jeździsz autem, to i tak nie zapominaj o corocznej wymianie filtra kabinowego, niezależnie od pokonanego przebiegu.

Objawy zużytego filtra kabinowego

O tym, że konieczna jest już wymiana filtra kabinowego, świadczą niektóre sygnały, takie jak:

  • nieprzyjemny zapach w aucie (tzw. stęchlizna);
  • zaparowane szyby,
  • słabsze działanie nawiewu,
  • nasilenie objawów alergii lub podrażnienia oczu i nosa w czasie jazdy samochodem.

Markowy, niekoniecznie oryginalny filtr kabinowy, kosztuje kilkadziesiąt złotych, dlatego naprawdę nie ma powodu, aby zwlekać z jego wymianą – zwłaszcza, że w zdecydowanej większości aut można to zrobić samodzielnie w ciągu kilkunastu minut.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie