Ręczna czy automatyczna skrzynia biegów? Które rozwiązanie jest lepsze?

Mariusz Siwko
26.11.2015

Odpowiedź na postawione w tytule pytanie nie jest oczywiście prosta, bo wiele tak naprawdę zależy od preferencji kierowcy. Jedno jednak można zauważyć: ci, którzy nie mieli jeszcze okazji poprowadzić auta z automatyczną skrzynią, raczej przyznają, że wolą przekładnię ręczną. Jednak właściciele aut ze skrzyniami automatycznymi nie wyobrażają już sobie przesiadki do samochodu z tym drugim rozwiązaniem. Coś jest więc na rzeczy. Wymieniamy dla Was największe plusy i minusy obu przekładni.

Automatyczna skrzynia biegów – mityczny strach przed awarią

Samochody z automatycznymi skrzyniami biegów nie są na naszym rynku zbyt popularne. Wynika to z dwóch kwestii: podaż takich aut na rynku wtórnym jest dużo mniejsza, a przede wszystkim polscy kierowcy maniakalnie wręcz obawiają się kosztownych awarii tego podzespołu. Czy słusznie?

Faktem jest, że w przypadku samochodów starszej generacji usterki skrzyń automatycznych były nagminne. Producenci mieli problem z ich prawidłowym sprzężeniem z silnikiem, dochodziły awarie układów elektronicznych i uszkodzenia mechaniki. Do legendy przeszły modele, takiej jak chociażby słynny Chrysler Voyager, w których wymiana automatycznej skrzyni biegów mogła pochłonąć nawet 1/3 wartości samochodu. Dziś jest już inaczej.

Współczesne automatyczne skrzynie biegów w żaden sposób nie ustępują trwałością swoim ręcznym odpowiednikom. Przy prawidłowej eksploatacji nie sprawiają praktycznie żadnych problemów. Producenci poradzili sobie z elektroniką, nareszcie doskonale wręcz zadbali o prawidłowe funkcjonowanie tandemu silnik-skrzynia. Nie ma się zatem czego bać, co potwierdzają także statystyki dotyczące awaryjności. Auta ze skrzyniami automatycznymi wcale nie psują się częściej niż te wyposażone w przekładnie ręczne.

Skrzynia automatyczna czy ręczna? Plusy i minusy obu rozwiązań

Kierowca stojący przed dylematem, czy wreszcie zdecydować się na zakup auta z automatyczną skrzynią biegów, znajduje się w nie lada rozterce. Gdzieś z tyłu głowy brzęczą mu myśli o wysokich kosztach eksploatacji takiego samochodu, ale chciałby też w końcu posmakować komfortu. Być może w podjęciu decyzji pomoże Wam nasze zestawienie:

Skrzynia automatyczna – plusy tego rozwiązania:

  • bardzo wysoki komfort jazdy, brak konieczności zmiany biegów, wciskania sprzęgła
  • skrzynia automatyczna zwykle sprzężona jest z mocnym silnikiem, co dodatkowo podnosi radość z jazdy;
  • w wielu modelach samochodów odpada problem z uszkodzeniami dwumasowego koła zamachowego;
  • większy prestiż.

Skrzynia automatyczna – minusy tego rozwiązania:

  • wyższa cena samochodu, zarówno na rynku wtórnym, jak i w salonie;
  • brak możliwości holowania samochodu – może dojść do uszkodzenia skrzyni;
  • podwyższone spalanie;
  • konieczność przestawienia się na nową technikę jazdy;
  • w wielu modelach wysoka awaryjność skrzyni, ale dotyczy to głównie rozwiązań opartych na technologii podwójnego sprzęgła czy skrzyni zautomatyzowanej CVT.

Skrzynia ręczna – plusy tego rozwiązania:

  • niższy koszt zakupu auta;
  • prosta konstrukcja, która rzadko ulega awariom;
  • możliwość większej kontroli nad pracą silnika – zmiana biegów w dowolnie wybranym przez kierowcę momencie;
  • niższe spalanie;
  • brak przeciwwskazań do holowania pojazdu.

Skrzynia ręczna – minusy tego rozwiązania:

  • uciążliwe zmienianie biegów, szczególnie w ruchu miejskim;
  • niższy komfort jazdy;
  • uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego w nowoczesnych dieslach, ale też silnikach benzynowych;
  • zwykle uboższe wyposażenie pojazdu z ręczną skrzynią, a zatem niższa cena przy odsprzedaży.

Wybór jak zwykle należy więc do Was. Tendencja na rynku samochodów używanych jest jednak wyraźna – rośnie popyt na auta ze skrzyniami automatycznymi, szczególnie wyższej klasy. Powoli zaczynamy się przyzwyczajać do wygody – pod tym względem „automat” nie ma sobie równych.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie