Parametry akumulatora – jak sprawdzić napięcie?

Piotr Kowalczyk
30.11.2021

Napięcie akumulatora to podstawowy parametr pomiarowy jego sprawności. Wykonywanie okresowego testu może uchronić nas przed niespodziewanymi awariami, szczególnie w trasie, gdzie koniecznie może być holowanie lub wezwanie lawety.

Mimo tego, że samochody stają się coraz bardziej zaawansowane technologicznie, a obsługa akumulatorów to najczęściej ich wymiana, część diagnostyki możemy wykonać samodzielnie. Często najprostsze sprawdzenie napięcia akumulatora może dać nam jasny sygnał do umówienia profesjonalnej wizyty w warsztacie. Pamiętajcie, że tylko sprawny akumulator umożliwia bezproblemowe uruchomienie silnika.

Multimetr – proste narzędzie do sprawdzania parametrów akumulatora

Do sprawdzania napięcia akumulatora z całą pewnością będziemy potrzebowali woltomierza prądu stałego. To urządzenie jest jednak od kilku lat sukcesywnie wypierane przez multimetry, czyli mierniki uniwersalne. Taki sprzęt pozwala na różne pomiary urządzeń elektrycznych, a w naszym przypadku skorzystamy z jednej z jego funkcji. Mimo wielozadaniowości multimetru spokojnie zakupimy go nawet w markecie (cena to ok. 30 zł).

Przygotowanie multimetru do sprawdzenia parametrów akumulatora

Do naszego urządzenia dołączone są dwa przewody: czerwony i czarny (czasem niebieski), oba zakończone są metalowym szpicem. To nimi dotykamy np. styków akumulatora. Z drugiej strony przewody mają wtyki do wpinania w multimetr. Często w tych urządzeniach są trzy, a nawet cztery miejsca wpięcia, ale spokojnie dla pomiaru naszego akumulatora wystarczy, że zapamiętacie, aby czerwony przewód umieścić w złączu oznaczonym jako COM lub GND. Przewód czarny (lub niebieski) umieszczamy natomiast w gnieździe z oznaczeniem V lub voltage. Przy tym gnieździe często mogą pojawić się też inne symbole, np. mA czy Ω, ale dla nas nie ma to znaczenia.

Parametry akumulatora sprawdzane multimetrem

Na naszym urządzeniu wybieramy odpowiedni zakres pomiarowy – najczęściej będzie to 20V DC. Teraz przystępujemy do pomiaru na wyłączonym silniku. Przypnij lub dotknij czerwoną końcówką przewodu dodatniego bieguna akumulatora, a czarną ujemnego. Jeśli wynik to około 12,5V można uznać, że akumulator jest sprawny i naładowany. Niższa wartość może sugerować konieczność jego doładowania. Wskazania mniejsze niż 12V to znak, że macie rozładowany akumulator lub nawet uszkodzony. Jeśli nie posiadamy multimetru lub zwyczajnie nie chcemy tego testu wykonywać samodzielnie, zawsze warto skorzystać z porady profesjonalnego warsztatu.

Parametry akumulatora na uruchomionym silniku

Możemy również wykonać dodatkowy pomiar napięcia, jakie mają parametry akumulatora na włączonym silniku, przy czym instrukcja jego przeprowadzenia się nie zmienia. Tutaj prawidłowy odczyt powinien oscylować w okolicach 12,3V, a wskazania poniżej 12,1V powinny być dla nas jasnym sygnałem o rozładowaniu lub nawet uszkodzeniu akumulatora.

Negatywny wynik testu parametrów akumulatora

Powyższe testy pokazują napięcie akumulatora, które nie musi być tożsame z poziomem naładowania. To drugie wymaga większego zaangażowania ze strony użytkownika, natomiast już te podstawowe z wyraźnie negatywnymi wynikami, często sugerują wymianę akumulatora, czego nie polecamy robić na własną rękę. Samodzielna wymiana akumulatora może skutkować dodatkowymi problemami. Pamiętajmy również, że w warsztacie przed wymianą, profesjonaliści od razu eliminują inne przyczyny źle działającego układu elektrycznego, dokonując pełnej diagnostyki.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie