Opony „leżaki” – co to takiego?

Jerzy Biernacki
21.10.2024

Szukając nowych opon do samochodu często możemy natrafić na określenie „opony leżaki”. Wiele osób nie wie, co to właściwie oznacza. Lampka alarmowa powinna się zapalić już w momencie stwierdzenia, że cena sprzedaży takich opon jest wyraźnie niższa w porównaniu z ich standardową wartością rynkową. Z czego to wynika? Wszystko wyjaśniamy w naszym artykule.

Czym są opony leżakowane?

Opony „leżaki” czy „leżakowane” to potoczne określenie na ogumienie, które było przechowywane przez dłuższy czas, zanim trafiło do sprzedaży lub użytkowania. Ten dłuższy czas w wielu przypadkach jest naprawdę bardzo długi i może wynosić na przykład kilka lat od daty produkcji.

Zdarza się, że jako fabrycznie nowe sprzedawane są opony wyprodukowane 2-3 i nawet więcej lat wcześniej. Ponieważ mieszanka gumowa, nawet nieużywana, z czasem może tracić swoje właściwości, to zwyczajowo sprzedawcy obniżają ceny leżakowanych opon, pomimo faktu, iż formalnie nadal są one fabrycznie nowe.

Czy jest się czego bać?

Teoretycznie nie. Opony, które zostały wyprodukowane kilka lat temu, ale nie były dotąd użytkowane i montowane na felgach, nie powinny sprawiać żadnych niespodzianek. Ich zakup często jest bardzo opłacalny – takie opony można kupić nawet o kilkadziesiąt procent taniej w porównaniu ze „świeżym” ogumieniem.

Przy ograniczonym budżecie lepiej jest wręcz kupić nowe „leżaki” niż opony używane, o których nie wiemy dosłownie nic i nie jesteśmy w stanie rzetelnie ocenić bezpieczeństwa jazdy na takim ogumieniu.

Ryzyko też istnieje

Decydując się na zakup leżakowanych opon trzeba mieć świadomość, że nie mamy pewności, w jaki sposób były one przechowywane. Jeśli sprzedawca niespecjalnie przykładał się do poprawnego magazynowania ogumienia, to może się okazać, że takie opony są po prostu krzywe czy punktowo spłaszczone.

W efekcie ogumienie będzie bardzo trudne do wyważenia i może generować nieprzyjemne wibracje w czasie jazdy, które czasami – choć nie zawsze – mijają z czasem, gdy opona „ułoży się” na feldze.

Na koniec dodajmy, że zgodnie z wytycznymi producentów, za fabrycznie nowe można uznać opony nie starsze niż 5 lat od daty produkcji.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie