Choć coraz mniej akumulatorów je posiada, to w tych starszych bateriach można znaleźć charakterystyczne oczko. Jest to niewielki wizjer, który pozwala na szybkie i mocno przybliżone sprawdzenie sprawności akumulatora. Więcej o funkcji oczka przeczytasz w naszym poradniku.
Oczko, stosowane głównie w akumulatorach kwasowo-ołowiowych, służy monitorowaniu stanu baterii. Wizje zmienia kolor w zależności od poziomu naładowania akumulatora. I tak:
Nie ma w tym żadnej kosmicznej technologii. Wnętrze akumulatora posiada wskaźnik w postaci pływaka lub układu zwierciadeł, które zmieniają kolor widoczny w oczku w zależności od poziomu elektrolitu i stanu naładowania. Na zachowanie wskaźnika wpływają także takie parametry jak gęstość elektrolitu i napięcie akumulatora.
Choć oczko w akumulatorze pozwala wstępnie ocenić sprawność akumulatora, np. podczas problemów z porannym rozruchem po mroźnej nocy, to trzeba mieć świadomość, że nie jest to precyzyjna metoda diagnostyczna.
Oczko absolutnie nie zastąpi dokładnego pomiaru za pomocą woltomierza lub refraktometru. Ten wskaźnik nie wykrywa również awarii akumulatora, takich jak zwarcie wewnętrzne czy uszkodzenia płyt.
Może się zatem zdarzyć, że pomimo zielonego oczka, akumulator w rzeczywistości będzie rozładowany czy uszkodzony i nadający się już tylko do wymiany. Stąd chcąc przedłużyć sprawność baterii w aucie warto regularnie kontrolować napięcie przy pomocy woltomierza oraz co jakiś czas, zwłaszcza w przypadku dłuższego postoju, podłączać akumulator do ładowania (ładowarką automatyczną lub prostownikiem).