Wtryskiwacze paliwa to podstawowe elementy układu zasilania silnika. Niestety, są stosunkowo awaryjne, na co największy wpływ ma niska jakość paliwa. Wtryskiwacze stosowane we współczesnych samochodach wytrzymują średnio 150-200 tysięcy kilometrów. Objawy awarii już jednego wtryskiwacza są trudne do przeoczenia, a przybliżamy je w naszym poradniku.
Awaria wtryskiwacza może powodować trudności z rozruchem, szczególnie ciepłego silnika. Jeśli zauważasz, że rozrusznik bardzo długi kręci lub wręcz nie możesz odpalić silnika, to jedną z przyczyn bywa właśnie uszkodzony wtryskiwacz.
Nieprawidłowa praca wtryskiwacza paliwa powoduje drgania silnika. Możesz mieć wrażenie, że jednostka chce „wyskoczyć” z komory. Dodatkowo pojawiają się inne niepokojące objawy, takie jak szarpanie podczas przyspieszania, dławienie się jednostki czy spadek mocy.
Uszkodzone wtryskiwacze mogą podawać zbyt dużą ilość paliwa, co skutkuje zwiększonym spalaniem – często nawet o 1-2 litry więcej na 100 kilometrów.
Jeśli zaobserwujesz, że samochód zaczął mocno dymić, to wina nie musi wcale leżeć po stronie układu chłodzenia czy oczyszczania spalin. Czarny dym to także oznaka nadmiernego dawkowania paliwa. Biały z kolei może sugerować nieprawidłowe spalanie paliwa, a niebieski przedostawania się paliwa do oleju silnikowego. Przyjrzyj się więc kondycji wtryskiwaczy.
Uszkodzone wtryskiwacze mogą powodować głośniejszą pracę silnika, w tym charakterystyczne, metaliczne „cykanie”.
Jeśli zaobserwujesz te objawy (nie muszą występować jednocześnie), to jest to znak, że czas na szczegółową diagnostykę układu zasilania, w tym stanu wtryskiwaczy. Na szczęście ich wymiana nie jest szczególnie skomplikowana, choć może być kosztowna – nowy wtryskiwacz to wydatek od kilkuset do kilku tysięcy złotych.