Piasty kół to newralgiczne elementy zawieszenia samochodu. Odpowiadają za mocowanie kół do podwozia i umożliwiają ich swobodny obrót w czasie jazdy. Piasty znoszą olbrzymie obciążenia, dlatego czasami ulegają awarii – przede wszystkim pojawia się problem bicia. Jak rozpoznać objawy tej usterki? Sprawdź to w naszym poradniku.
Jeśli uszkodzone są piasty przedniej osi, to kierowca wyczuje silne wibracje na kierownicy. Zwykle podejrzenie od razu pada na niewyważone koła, co można sprawdzić w dowolnym zakładzie wulkanizacyjnym. Jeśli koła są w porządku, to kolejnym tropem powinno być właśnie skontrolowanie piast (pomiar bicia).
Jeśli biją piasty lub piasta tylnej osi, to drgania będą wyczuwalne na fotelu kierowcy, pasażera i kanapie, przenosząc się na całą karoserię. Będzie to szczególnie odczuwalne podczas przyspieszania, aż do osiągnięcia docelowej prędkości.
Bicie piasty powoduje duży dyskomfort w czasie jazdy i nie chodzi tylko o wspomniane już wibracje. Auto może się zachowywać niestabilnie przy wyższej prędkości, myszkować, nie będzie również utrzymywać toru jazdy, co wymusza ciągłe kontrowanie kierownicą. Na dłuższą metę jest to bardzo męczące i wymaga wizyty u mechanika.
Jeśli pomiar bicia piasty wykaże odchył ponad normę, to decyzja może być tylko jedna: wymiana piast, co np. samochodach marki Renault i uszkodzeniu piast tylnej osi oznacza konieczność wymiany tarcz hamulcowych wraz z piastami i łożyskami.