Wgniecenia w karoserii mogą pojawiać się w najróżniejszy sposób – od stłuczek, po zwykły opad gradu. W zależności od rodzaju uszkodzenia mogą być zastosowane różne metody jego usuwania. Do niedawna najczęściej wiązało się to działaniami mocno inwazyjnymi, ingerującymi w oryginalny kształt i kolor, ale coraz popularniejsze są także te bezinwazyjne. Jaki jest wybór metod usuwania wgnieceń?
Powstanie wgnieceń w karoserii nie tylko psuje estetykę samochodu, ale też wpływa na jego wartość, skutecznie ją obniżając. Uszkodzenia mogą być wielkie i łatwo oraz szybko można je wtedy usunąć albo takie, które będą wymagać większej inwazyjności. Tak naprawdę metod naprawiania uszkodzeń w karoserii jest kilka, dlatego warto się im przyjrzeć z bliska. Bezinwazyjne usuwanie wgnieceń to np. szybka metoda PDR (www.wgniecenia.pl), która w ostatnich latach zyskała wielką popularność. Oczywiście nie zawsze może być ona zastosowana, dlatego oprócz tego wymienia się też bardziej inwazyjne metody na przykład metodą panelową. Czasem niektórzy kierowcy starają się też na własną rękę pozbywać uszkodzeń.
PDR to inaczej naprawa wgnieceń bez lakierowania, która zalicza się do nieinwazyjnych metod naprawy. Stosuje się ją najczęściej w przypadku niewielkich wgnieceń, przy których nie doszło do bezpośredniego uszkodzenia lakieru. Ma to sporo zalet, przede wszystkim oszczędza czas oraz pieniądze, a także pozwala na zachowanie fabrycznych cech karoserii samochodu, dzięki czemu zachowuje swoją wartość. Do wyboru ma się dwa sposoby naprawy – wyciąganie wgnieceń (na klej) oraz wypychanie (prostowanie). Minusem tych metod jest fakt, że nie da się ich zastosować do wszystkich rodzajów wgnieceń. Dotyczy to przede wszystkim sytuacji, gdy doszło do uszkodzenia lakieru, wgniecenie występuje na krawędzi lub zgięciu elementu blacharskiego albo gdy pojawiło się na fabrycznym wzmocnieniu.
Gdy wgniecenie jest poważniejsze i na przykład doszło od odprysków lakieru, w takim przypadku nie ma innej możliwości, jak wykorzystanie bardziej inwazyjnych metod. Najczęściej wykorzystuje się tutaj panelowe usuwanie wgnieceń, do czego używa się spotterów blacharskich. Chodzi tutaj przede wszystkim o naprawdę paneli karoserii przy zachowaniu jakości fabrycznej poszczególnych elementów i zachowaniem nienaruszonych połączeń. Jest to bardziej inwazyjna metoda, nadal jest jednak dobrą alternatywą dla tradycyjnych napraw blacharskich. Oczywiście, jeżeli czas i koszty takiej naprawdę będą wyższe niż wymiana części na nowe, może być po prostu nieopłacalne. Wówczas konieczna jest wymiana części, labo dokonanie lakierowania.
Niektórzy decydują się na usuwanie wgnieceń samodzielnie. Jeżeli ma się odpowiednią wiedzę i narzędzia, można się na to zdecydować, oczywiście pomoc fachowców jest tutaj znacznie bezpieczniejsza. Nawet wówczas, gdy nie doszło do poważnych uszkodzeń, próba naprawy może doprowadzić do odprysków i uszkodzeń karoserii, których przecież można łatwo uniknąć. Warto więc zastanowić się, czy opłaca się podejmować takie ryzyko.
Artykuł partnera.