Jeśli dbasz o swój samochód, a jego wygląd ma dla ciebie znaczenie z pewnością nie zaakceptujesz na nim nieestetycznych wgnieceń. Jeśli chcesz sprzedać swój samochód, a wgniecenia jakie posiada znacznie obniżają jego wartość powinieneś się ich jak najszybciej pozbyć. W opisanych przypadkach przychodzi nam z pomocą technika PDR (z angielskiego: Paintless Dent Repai), czyli innowacyjna metoda wypychania lub wyciągania wgnieceń bez naruszania struktury lakieru, bez demontażu karoserii i bez konieczności szpachlowania czy nakładanie kolejnych warstw lakieru.
Diagnoza
Przed przystąpieniem do napraw należy poprawnie oznaczyć wgniecenia i precyzyjnie zdiagnozować w jaki sposób przebiegają. Do tego celu używa się specjalnej lampy cieniowej, która posiada kilka niezależnych źródeł światła ciepłego i zimnego. Odpowiednie ustawienie lampy idealnie obrazuje nam, w których miejscach wgniecenie ma najgłębszy punkt i inne parametry umożliwiające nam dobranie odpowiednich narzędzi do usunięcia wgnieceń. Natomiast po wykonaniu naprawy, jeśli obraz z lampy jest nie zdeformowany mamy pewność, że usługa została wykonana poprawnie.
Nie wszyscy mechanicy posiadają owe lampy, warto się zorientować przed wybraniem odpowiedniego, by nasza usługa została wykonana na najwyższym poziomie.
Odmiany PDR - na czym polegają?
Wyciąganie wgnieceń metodą klejową polega na tym, że przyklejamy specjalne zaczepy (zwane też grzybkami, bądź adapterami) w miejscu, które chcemy naprawić. Klej jest termo topliwy, elastyczny, bardzo łatwo i mocno przykleja zaczepy do karoserii jednocześnie nie niszcząc lakieru. Następnie przy pomocy pullera (urządzenia do pociągania zaczepami) delikatnie "masujemy" blachę - pociągamy ją pulsacyjnie, aż wgniecenie się wyprostuje. Teraz wystarczy usunąć klej ręcznie (jest elastyczny, także bardzo łatwo schodzi) lub przy pomocy specjalnego rozpuszczalnika. Po usunięciu kleju z zaczepów możemy je ponownie wykorzystać do kolejnych napraw. Niekiedy po wyciągnięciu wgniecenia powstaje niewielki wzgórek, wówczas należy go delikatnie wbić za pomocą różnego rodzaju pobijaków dedykowanym młotkiem. Ten sposób stosuje się w przypadku elementów, do których jest utrudniony dostęp, ponieważ nie wymaga demontażu poszczególnych części samochodów.
Metoda numer dwa
Druga metoda wypychowa PDR zupełnie różni się od poprzedniej. Tu stosujemy narzędzia zwane dźwigniami, drutami, heblami czy łyżkami lub przez klientów często żartobliwie pogrzebaczami. Są one wyprodukowane ze stali o niezwykłej trwałości. Posiadają przeróżne kształty w zależności od miejsca w jakim będą docelowo używane. Dla przykładu drut o kształcie "płetwa" używany jest pomiędzy płaszczem zewnętrznym, a wzmocnieniem. Jest on płaski i bez problemu wciśnie się w te miejsca, w których nie ma w pobliżu żadnego otworu. Gdy jednak otwór się znajduje, a wgniecenie jest blisko wzmocnienia używamy cienkiego długiego drutu z charakterystycznym zakrzywieniem na końcu. Wpychamy ten drut w otwór i za pomocą skręcania można wyprostować problematyczne wgniecenie. Następne są druty długie, grube, lekko zakrzywione służące do wypychania wgnieceń tam, gdzie mamy bezpośredni dostęp do płaszcza zewnętrznego.
Kolejna grupa drutów, to te do pracy w drzwiach. Są one dosyć długie zakrzywione na końcu. Bez problemu można nimi naprawić wgniecione drzwi wciskając drut w szparę powstałą po otworzeniu szyby. Należy pamiętać by osłonić wcześniej szybę by ją ochronić. Kolejna grupa drutów, to te wielofunkcyjne umożliwiające nam poradzenie sobie we wszystkich innych niż powyższe przypadki. Wszelkie te narzędzia znajdziecie państwo tylko w profesjonalnych zakładach bogato wyposażonych takich jak Dufal. Chcąc usunąć wgniecenie tą metodą znów musimy zacząć od odpowiedniego ustawienia lampy cieniowej. Następnie delikatnie, z wielkim wyczuciem pulsacyjnymi ruchamy wypychamy wgniecenie, aż na obrazie z lampy cieniowej przestanie ono być widoczne. Tu również, jak przy poprzedniej metodzie należy skorygować ewentualnie powstały wzgórek przy pomocy pobijaka i młotka.
Cena usługi
Przy usuwaniu wgnieceń metodą bez naruszania lakieru cena jest zazwyczaj ustalana indywidualnie. Można jednak określić, że małe wgniecenia pojedyncze można usunąć za około 30- 70 złotych od sztuki. Natomiast resztę wgnieceń wycenia się po szczegółowym ich obejrzeniu i zbadaniu. Jednak zawsze są to dużo niższe koszty niż przy użyciu tradycyjnych metod (szpachlowanie i lakierowanie), poza tym struktura lakieru jest nie naruszona. Tradycyjne lakierowanie sprawia, że nasze auto traci na wartości, gdyż potencjalny kupiec może łatwo wykryć wcześniejsze naprawy.
Chociaż technika PDR wygląda łatwo, to nie należy próbować wykonywać jej samemu bez przynajmniej kilku letniego doświadczenia. Może skończyć się tym, że auto trzeba będzie lakierować. Lepiej zadzwonić po specjalistów z Dufal: https://dufal.pl/auto-detailing
Artykuł partnera.