Warunkiem bezpiecznego poruszania się samochodem jest 100% sprawność całego układu zawieszenia. Niestety, wielu kierowców – czy to z niewiedzy, czy z braku czasu – ignoruje ewidentne objawy usterki, które mogą stać się przyczyną groźnych sytuacji na drodze, włącznie z wypadkiem. W naszym poradniku wyjaśniamy, kiedy bezwzględnie należy udać się na kontrolę stan u zawieszenia samochodu.
Jeśli słyszysz dziwne stuki, grzechotanie, odgłosy tarcia itd., które ewidentnie dobiegają od strony zawieszenia, to nie zwlekaj z wizytą u zaufanego mechanika lub na stacji diagnostycznej, gdzie za 20-30 zł dowiesz się, czy i co uległo awarii.
Jeśli auto źle się prowadzi, myszkuje, masz wrażenie, że tył chce wyprzedzić przód, trudno jest utrzymać samochód na pasie ruchu, to dłuższa jazda z takimi objawami jest niemożliwa, a na pewno byłaby skrajnie nieodpowiedzialna.
„Gumowy” układ kierowniczy to taki stan, gdy kręcąc kierownicą mamy wrażenie, że reakcje kół są opóźnione. Może to świadczyć u zużyciu się drążków kierowniczych lub końcówek drążków. Nie jest to kosztowna usterka, natomiast nie wolno zwlekać z jej usunięciem.
Jeśli auto nagle stało się aż nadmiernie komfortowe lub wprost przeciwnie, wyraźnie się usztywniło, to prawdopodobnie zużyciu uległy amortyzatory pojazdu. Mogło również dojść do pęknięcia którejś sprężyny. Trzeba to sprawdzić i jak najszybciej usunąć usterkę.