Termostat to niepozorny, ale niezwykle istotny element samochodu. Jest kluczową częścią układu chłodzenia. Dzięki jego pracy płyn chłodniczy może utrzymywać optymalną temperaturę, co z jednej strony zapobiega przegrzaniu się silnika, a z drugiej umożliwia szybkie rozgrzanie wnętrza auta w zimne dni. Termostat steruje obiegiem płynu chłodniczego, dlatego jego awaria wymaga pilnej interwencji mechanika. Jak rozpoznać usterkę termostatu? Wymieniamy charakterystyczne i trudne do przeoczenia objawy.
To dość dokuczliwy objaw awarii termostatu, zwłaszcza w sezonie zimowym. Jeśli w samochodzie zaczyna się robić ciepło dopiero po np. pół godzinie jazdy, to pierwsze podejrzenie powinno paść na zacięty termostat. W przypadku tej usterki termostat pozostaje przez cały czas w pozycji otwartej, co skutkuje ciągłym krążeniem płynu chłodniczego w układzie.
Efekt? Silnik mozolnie osiąga optymalną temperaturę, nawet wtedy, gdy na dworze jest ciepło. Wielu kierowców bagatelizuje ten objaw, ale nie warto tego robić – zablokowanie termostatu w pozycji otwartej wiąże się również ze wzrostem zużycia paliwa.
Rada
Przy prawidłowo pracującym termostacie, zimą silnik benzynowy powinien osiągnąć nominalną temperaturę po przejechaniu około 7 kilometrów (przejechaniu, nie staniu w korku). Jednostka wysokoprężna może potrzebować do tego o 3-4 kilometry więcej.
Jeśli już po 1-2 kilometrach od porannego rozruchu silnik osiąga bardzo wysoką temperaturę, a wpływu na to nie ma styl jazdy kierowcy, prawdopodobnie mamy do czynienia z awarią termostatu. W tym przypadku również doszło do jego zacięcia, tyle że w pozycji zamkniętej. Skutkuje to zatrzymaniem obiegu płynu chłodniczego, co – jak łatwo się domyślić – prowadzi do przegrzewania się jednostki napędowej.
Taki stan rzeczy jest bardzo niebezpieczny dla silnika, dlatego usterka powinna zostać jak najszybciej zdiagnozowana i usunięta. Regularne przegrzewanie silnika niemal na pewno skończy się poważną awarią – w najlepszym przypadku „tylko” wypaleniem uszczelki pod głowicą.
Jeśli podejrzewasz, że w Twoim samochodzie doszło do awarii termostatu, możesz potwierdzić swoje przypuszczenia bez odwiedzania warsztatu. Przy pracującym silniku otwórz maskę i dotknij gumowych węży od strony chłodnicy. Jeśli oba są zimne, wówczas na 100% termostat pozostaje w pozycji zamkniętej.
Co zrobić w takiej sytuacji? Wymiana termostatu nie jest szczególnie skomplikowana, a sam element jest dość tani. Jeśli jednak nie masz smykałki do „grzebania” przy aucie, zalecamy powierzenie naprawy mechanikowi. Koszt usługi nie powinien przekroczyć 200 złotych.