Jak wybrać silnik do LPG?

Remigisz Szulc
23.03.2021

Jazda na gazie jest uznawana za najlepszy sposób na ograniczenie kosztów zakupu paliwa. W Polsce jest to szczególnie popularne rozwiązanie, podobnie jak we Włoszech czy w Holandii. Trzeba natomiast zdawać sobie sprawę z tego, że nie każdy silnik dobrze znosi eksploatację na LPG. Jak więc wybrać odpowiednią jednostkę? Oto szczegóły, na które powinieneś zwrócić uwagę w pierwszej kolejności.

Hydrauliczna regulacja luzów zaworowych

To jedno z najważniejszych kryteriów wyboru jednostki napędowej, która ma zostać przystosowana do zasilania LPG. Hydrauliczna regulacja luzów zaworowych zwalnia właściciela z obowiązku kontrolowania tego parametru i wydawania pieniędzy na usługę mechanika (co w niektórych przypadkach może kosztować nawet 500-800 złotych i musi zostać wykonane co 20-30 tysięcy kilometrów).

Duża pojemność w stosunku do mocy

Warto postawić na silnik, który nie jest nadmiernie wysilony. Jeśli widzimy, że dana jednostka ma pojemność np. 1 litra, natomiast jest moc to aż 130 koni mechanicznych, to wiadomo, że taki silnik raczej nie nadaje się do zasilania autogazem. Dużo rozsądniej będzie postawić na jednostkę o dużej pojemności i stosunkowo niewielkiej lub przynajmniej rozsądnej mocy, ponieważ lepiej zniesie ona trudy eksploatacji na LPG.

Nieskomplikowana konstrukcja

Tutaj sprawa jest dość prosta: najlepiej do zasilania LPG nadają się silniki z pośrednim wtryskiem paliwa. Co prawda obecnie próżno szukać ich w ofertach producentów, ale nadal da się znaleźć auta z takimi jednostkami na rynku wtórnym. Promowany dziś bezpośredni wtrysk paliwa nie stoi na przeszkodzie w zainstalowaniu LPG, ale znacząco podnosi koszty takiej operacji.

Dobra kondycja jednostki napędowej

Na koniec zasada, o której wiele osób zapomina, skupiając się wyłącznie na parametrach technicznych i konstrukcji silnika. Tymczasem największy wpływ na to, czy dana jednostka poradzi sobie z eksploatacją na LPG ma jej faktyczny stan. Nie warto inwestować w skrajnie zajeżdżony samochód, który po montażu instalacji gazowej niemal na pewno zacznie sprawiać poważne problemy i narazi właściciela na dodatkowe wydatki, podważając tym samym ekonomiczny sens jazdy na LPG.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie