Zapiekające się śruby kół to problem, z którym spotkał się niejeden kierowca. Nie należy tego ignorować, ponieważ w skrajnej sytuacji, na przykład w trasie, nawet jedna zapieczona śruba może uniemożliwić wymianę koła i zmusić do wezwania pomocy drogowej. W naszym poradniku podpowiadamy, jak poradzić sobie z zapieczonymi śrubami.
Jeśli nie jesteś w stanie odkręcić zapieczonej śruby zwykłym kluczem, to potrzebujesz przedłużki, czyli po prostu mechanizmu dźwigni. Użyj do tego długiej rury, którą nałożysz na końcówkę klucza – wówczas śruba na pewno odpuści.
Po odkręceniu wszystkich śrub przyjrzyj się gwintom wewnętrznym (w piaście) oraz gwintom samych śrub. Jeśli zauważysz, że gwint jest wyrobiony, a śruba wręcz delikatnie skrzywiona, to przegwintuj gwinty w piaście, a śruby wymień na nowe lub sprawne używane.
Chcąc zapobiec zapiekaniu się śrub można użyć środka do smarowania gwintów, który zapobiega nadmiernemu tarciu powierzchni styku. Może to być na przykład miedź w sprayu czy specjalny preparat do gwintów. Spokojnie, nie spowoduje to ryzyka odkręcenia się koła w czasie jazdy.
Na koniec ważna wskazówka: nigdy nie dokręcaj śrub z użyciem całej siły. Zainwestuj w klucz dynamometryczny, nawet najtańszy, który pozwoli Ci uzyskać odpowiedni moment dokręcenia – w przypadku śrub do kół samochodowych jest to najczęściej między 100 a 130 Nm.