Jak określić koszty serwisowania nowego samochodu jeszcze przed zakupem?

Piotr Kowalczyk
21.09.2020

Kupując fabrycznie nowe auto kierujemy się wyłącznie naszymi potrzebami oraz… emocjami. Gdzieś tam po drodze pojawia się jeszcze kwestia pieniędzy, bo przecież niewiele osób może sobie pozwolić na zakup dowolnego auta, w tym z najwyższej półki. Zaskakujące jest natomiast tak, jak często nabywcy ignorują kwestię późniejszego utrzymania samochodu – i nie chodzi tylko o zużycie paliwa czy ubezpieczenie, ale także koszty serwisowania pojazdu. Jak je określić jeszcze przed zakupem fabrycznie nowego auta?

Zaczynamy od tego, gdzie pojazd będzie serwisowany

Jeśli chodzi o sposób serwisowania samochodów, to w okresie gwarancji niemal na pewno będzie to wyłącznie autoryzowana stacja obsługi (ASO), natomiast później niezależny, dobry warsztat – i wtedy też właściciel zacznie kupować tzw. zamienniki. Trzeba się zatem liczyć z tym, że początki serwisowej przygody z nowym samochodem będą bardzo kosztowne, bo jednak usługi świadczone przez ASO potrafią być absurdalnie drogie.

Prosty przykład: przegląd po pierwszym roku (gwarancyjny) praktycznie zawsze sprowadza się tylko do wymiany oleju wraz z filtrem oraz do wizualnej oceny stanu pojazdu. Cena za taki „przegląd”, w zależności od marki, może wynieść od około 500 do nawet 1000 złotych i więcej, co jest niedorzeczne. Trzeba więc przyjąć do wiadomości, że płacimy de facto nie za same czynności serwisowe, co za możliwość dalszego korzystania z gwarancji na samochód.

Czyli: pierwszą rzeczą, o jaką powinien zapytać nabywca pojazdu chcący poznać koszty serwisowania auta, powinien być koszt przeglądu po pierwszym i po drugim roku. Pracownik ASO musi mieć wiedzę na ten temat, dlatego nie należy dawać się łatwo zbyć. Różnice pomiędzy markami potrafią być tutaj bardzo wysokie.

Koszty serwisowania po zakończeniu gwarancji

Większość właścicieli fabrycznie nowych aut z niecierpliwością będzie czekać na zakończenie gwarancji – wówczas bez przeszkód będą mogli serwisować swoje auta już w niezależnych warsztatach i oczywiście po „normalnych” cenach. Czy jednak można z góry określić, jakie będą się z tym wiązać koszty? Tak.

Wystarczy tylko wziąć pod uwagę wydatki, jakie właściciel samochodu będzie musiał ponieść z tytułu zakupu i wymiany najważniejszych oraz najszybciej zużywających się elementów eksploatacyjnych, czyli:

  • klocków hamulcowych,
  • oleju silnikowego dobrej jakości wraz z filtrem oleju,
  • filtra powietrza,
  • filtra kabinowego.
  • ewentualnie rozrządu.

Wszystkie ceny można sobie bez problemu sprawdzić w Internecie oraz skontaktować się z kilkoma warsztatami z prośbą o wycenę usługi. Na tej podstawie poznamy realne koszty serwisowania konkretnego modelu auta już po okresie gwarancji.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie