Filtry to elementy eksploatacyjne, które wymagają regularnej wymiany. Na szczęście są na tyle tanie, że nie stanowią dużego obciążenia dla budżetu właściciela auta. W naszym poradniku podpowiadamy, jak często należy wymieniać poszczególne filtry w samochodzie.
Filtr powietrza powinno się wymieniać co roku, najlepiej przy okazji każdej wymiany oleju. Co prawda dziś wielu producentów przewiduje 2-letni interwał eksploatacji filtra, jednak wydaje się to stanowczo zbyt długo.
Tutaj musimy rozgraniczyć samochody z silnikami wysokoprężnymi od tych z silnikami benzynowymi. W przypadku „benzyniaków” coraz częściej nie przewiduje się wymiany filtra paliwa, który znajduje się w baku, przez co dostęp do niego jest bardzo utrudniony. Jeśli natomiast chodzi o diesle, to tutaj interwał wymiany filtra paliwa wynosi średnio od 30 do 60 tys. km.
Ten filtr odpowiada bezpośrednio za komfort osób podróżujących samochodem, jak również o ich zdrowie (szczególnie alergików). Zużyty filtr kabinowy jest najczęstszą przyczyną parowania szyb i nieprzyjemnego zapachu z wywiewów wentylacji. Należy go wymieniać minimum co roku, natomiast zalecamy, aby robić to zawsze przed i po zimie – koszt jest niewielki (kilkadziesiąt złotych), a wymianę można przeprowadzić samodzielnie, dlatego nie warto na tym oszczędzać.
Tutaj sprawa jest prosta: filtr oleju wymieniamy wraz z olejem silnikowym. Jest to na tyle tani element, a przy tym na tyle istotny, że pomysł wymieniania go np. co drugą zmianę oleju jest co najmniej nierozsądny.