Indeks prędkości opon to bardzo ważny, a przy tym często lekceważony przez kierowców parametr. Należy na to zwrócić baczną uwagę przy wyborze nowych opon samochodowych. Indeks określa konkretna litera alfabetu umieszczona na boku opony, zwykle tuż po jej rozmiarze. Czym właściwie jest indeks prędkości opon? Jakie indeksy wyróżniają producenci ogumienia? Dowiesz się tego z naszego poradnika.
Indeks prędkości to – w dużym uproszczeniu – informacja, do jakiej prędkości dana opona zapewnia odpowiedni poziom bezpieczeństwa oraz zachowanie jej właściwości. Oblicza się go w testach laboratoryjnych, dlatego należy do tego podchodzić z dużym dystansem.
To, że dana opona ma indeks dopuszczający jazdę z prędkością np. 300 km/h nie oznacza, że jadąc tak szybko możemy się czuć bezpiecznie.
Warto natomiast podkreślić, że im wyższy indeks prędkości, tym opona powinna zachowywać się lepiej na drodze. Ogumienie z wysokim indeksem jest stabilniejsze, pewniejsze w zakrętach i z reguły zapewnia krótszą drogę hamowania.
Wyróżnia się łącznie 14 indeksów opon. Na rynku dominuje ogumienie o indeksie:
Taka zmiana nie jest dobrym pomysłem. Najlepiej jest zawsze trzymać się zaleceń producenta, który wskazuje, jaki indeks prędkości powinny mieć opony zastosowane w danym modelu samochodu. Pamiętajmy, że zmiana indeksu może przynieść zupełnie niespodziewane efekty na drodze.
O ile w przypadku samochodów małych i o słabszych osiągach nie powinno być wielkiej różnicy między jazdą na oponach o indeksie np. H a V, o tyle zupełnie inaczej wygląda to w samochodach wyższej klasy, z mocnymi jednostkami napędowymi. W skrajnym przypadku opona o niższym od zalecanego indeksie prędkości może nawet ulec uszkodzeniu podczas bardzo szybkiej i agresywnej jazdy.