Miłośnicy tuningu samochodowego prędzej czy później zawsze dochodzą do etapu, w którym pojawia się pomysł zmodyfikowania zawieszenia pojazdu. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest tzw. gwintowane zawieszenie. Mówimy tutaj o zestawie elementów resorujących montowanych w obrębie każdego koła, składającym się ze sprężyny oraz amortyzatora. Specyfiką gwintowanego zawieszenia jest możliwość regulacji poziomu obniżenia pojazdu i tym samym utwardzenia układu. Poznaj zalety i wady tego rozwiązania.
Głównym powodem, dla którego coraz więcej właścicieli aut decyduje się zainwestować w gwintowane zwieszenie jest oczywiście poprawa estetyki pojazdu. Nisko zawieszony samochód prezentuje się atrakcyjnie, sportowo, zwłaszcza w połączeniu z dużymi felgami aluminiowymi. W ten sposób można sprawić, że nawet leciwe auto zacznie wyglądać o wiele lepiej.
Gwintowane zawieszenie może odczuwalnie poprawić walory jezdne samochodu. Nisko zawieszony, utwardzony pojazd lepiej się prowadzi, układ kierowniczy staje się bardziej reaktywny i precyzyjniej wykonuje polecenia kierowcy. To przynosi korzyści zwłaszcza w szybko pokonywanych zakrętach oraz podczas jazdy z dużą prędkością po autostradzie.
Ważną zaletą gwintowanego zawieszenia jest również to, że umożliwia ono zmianę ustawienia, a tym samym swobodne decydowanie o tym, czy samochód ma być zawieszony wyżej czy niżej. Jeśli okaże się, że wybrane ustawienie jest zbyt niekomfortowe, to zawsze można delikatnie podnieść auto aż do znalezienia idealnej dla siebie pozycji.
Gwintowane zawieszenie nie jest dla każdego. Gdyby było inaczej, to producenci montowaliby je fabrycznie. Przede wszystkim nie polecamy tego rozwiązania osobom, które na pierwszym miejscu stawiają wysoki komfort jazdy. Takie zawieszenie jest bardzo twarde, w efekcie czego wjechanie w dziurę czy przejechanie torowiska powoduje nieprzyjemne doznania – fizyczne i akustyczne.
Idąc dalej tym tropem trzeba podkreślić, że gwintowane zawieszenie ma zły wpływ na pozostałe elementy układu, przede wszystkim gumowe. Decydując się na montaż „gwinta” musisz liczyć się z częstszymi wizytami w warsztacie w związku z usterkami np. tulei czy końcówek drążków kierowniczych.
Wspomnijmy także o cenie. To nie jest tania zabawa, ponieważ już za podstawowy zestaw elementów gwintowanego zawieszenia trzeba zapłacić minimum 1000 złotych – i będzie to propozycja z niskiej półki jakościowej. Markowe zawieszenie gwintowane wiąże się z kosztem nawet kilku tysięcy złotych.