Filtry to często lekceważony element wyposażenia samochodu, tymczasem pełnią one bardzo ważną rolę – chronią auto przed groźnymi zanieczyszczeniami. W nowoczesnych autach mamy kilka rodzajów filtrów, które wymagają okresowej wymiany. Co to za filtry?
Filtr paliwa
Jest to filtr do oczyszczania paliwa z cząstek stałych oraz cząstek wody. W autach na benzynę stosowane są filtry z gęstej, metalowej siatki, która wychwytuje wodę, przy zasilaniu olejem napędowym używane są filtry z odwadniaczami, które umieszcza się w dolnej części obudowy. W pierwszym przypadku filtr znajduje się blisko zbiornika paliwa, w drugim filtr umieszcza się w komorze silnikowej i musi on zawsze znajdować się w pozycji pionowej.
Filtry paliwa trzeba wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Najczęściej robi się to co 40-60 tysięcy kilometrów, ale gdy kierowca stosuje paliwo kiepskiej jakości, filtry wymagają wymiany po znacznie krótszym przebiegu. Zaniedbanie tego obowiązku skutkuje zwykle uszkodzeniami układu wtryskowego, co ma przykre konsekwencje finansowe.
Filtr cząstek stałych
To filtr, który budzi najwięcej kontrowersji. Dla wielu kierowców nie ma on żadnego praktycznego zastosowania – gdyby nie wyśrubowane normy emisji spalin narzucone przez ekologów, filtr byłby całkowicie zbędny. Nie do końca jest to prawda, bo diesle, które z tych filtrów korzystają, faktycznie wydzielają bardzo dużą ilość trujących spalin i gdyby nie filtry cząstek stałych powietrzem w miastach nie dałoby się w ogóle oddychać. Filtry DPF montowane są w układzie wydechowym, za katalizatorem. Filtr zrobiony jest w wysokiej jakości stali, w środku znajduje się ceramiczny korpus pokryty gęsto kanalikami zamkniętymi z jednej strony. Spaliny wydobywające się z silnika osadzają się na ściankach filtra w postaci sadzy, dzięki czemu do powietrza trafia tylko około 15 procent zanieczyszczeń.
Do produkcji filtrów DPF używa się między innymi drogiej platyny, dlatego ceny filtrów są tak wysokie, co zniechęca kierowców do wymiany tego elementu. Bez tego jednak auto może po prostu odmówić posłuszeństwa.
Filtr oleju
Filtr oczyszczający olej z zanieczyszczeń i opiłków jest niezbędny do prawidłowej pracy silnika. Źle przefiltrowany olej przyspieszy zużycie jednostki napędowej i w efekcie auto straci część swoich właściwości jezdnych, nie mówiąc już o tym, że po pewnym czasie konieczny będzie drogi remont silnika.
Filtr oleju silnikowego nie może być dowolny – jego rodzaj określa zawsze producent. Stosowanie filtrów innego typu może doprowadzić do uszkodzenia konstrukcji silnika. Filtr oleju wymienia się zawsze razem z olejem, najczęściej po przejechaniu około 20 tysięcy km. Przy bardzo intensywnej eksploatacji samochodu zarówno olej, jak i filtr wymienia się z większą częstotliwością. Wymiany można dokonać samodzielnie, jednak pojawia się wtedy problem zużytego oleju – nie wolno go wylewać do kanalizacji, dlatego prościej jest zlecić to mechanikom w warsztacie.
Filtr powietrza
Filtr powietrza to kolejne zabezpieczenie dla silnika. Zadaniem filtru jest wychwytywanie zanieczyszczeń, które mogłyby się dostać do silnika wraz z zasysanym powietrzem. W normalnych warunkach filtr powietrza wystarczy wymieniać co 15-20 tysięcy km, jednak częsta jazda po zanieczyszczonych terenach może przyspieszyć zużycie filtra.
Artykuł partnera.