Dobór lakieru do naprawy uszkodzonego samochodu jest kluczowy w całym procesie naprawy, chyba nikt nie ma co do tego wątpliwości.
Każdy, kto jeździ samochodem, przynajmniej raz w życiu miał choćby niewielką kolizję, po której wymagana była naprawa karoserii. I w wielu wypadkach, przy odbiorze pojazdu z warsztatu okazywało się, że polakierowane elementy różnią się, zwykle nieznacznie, odcieniem od koloru elementów nieuszkodzonych. Dlatego, przed wybraniem warsztatu, który naprawi nasz samochód po kolizji często szukamy opinii w Internecie lub wśród znajomych, którzy mieli podobne doświadczenia. Wbrew pozorom nawet wybranie serwisu autoryzowanego przez producenta auta nie gwarantuje idealnego wykonania naprawy. Bo bardzo ważną rzeczą nie jest to, gdzie naprawimy samochód, ale kto go będzie naprawiał i jakim jest fachowcem w swojej dziedzinie.
Samochody, odkąd istnieją, wymagały czasem napraw blacharskich. Ale tak, jak zmieniały się same samochody, tak rozwijały się również technologie ich produkcji i narzędzia do niej używane. Dotyczy to również lakierowania karoserii. O ile wiele lat temu właściwy dobór lakieru zależał od dobrego oka pana lakiernika, to obecnie nie ma miejsca na eksperymenty. Nowoczesne komputery połączone z mieszarkami lakieru dają możliwość, na podstawie próbki lakieru, sporządzenia koloru idealnego. Położenie tak dobranego lakieru powoduje, że nie sposób odróżnić elementów naprawianych od tych, które lakierowane nie były.
Oczywiście lakier lakierowi nie równy. Powłoki na dzisiejszych samochodach są często wielowarstwowe i nie wystarczy już dopasowanie odpowiedniej barwy lakieru. Pozostałe warstwy wyrównują powierzchnię i sprawiają, że światło odbija się zupełnie inaczej niż przy jednowarstwowym lakierowaniu. Jest też warstwa zewnętrzna, która chroni całą powłokę i powoduje, że niewielkie zadrapania nie są w stanie uszkodzić właściwego lakieru.
Jednak niebagatelną rzeczą jest również doświadczenie. Najpierw osoby, która umiejętnie obsłuży maszynę dobierającą lakier, a później także lakiernika, od którego zależy końcowy efekt. Dziesiątki polakierowanych samochodów wyrabiają pewną rękę operującą pistoletem lakierniczym, pewne oko w ocenie efektów i dają coraz to nowsze doświadczenia. Bo tak, jak zmieniają się silniki samochodów, tak samo zmieniają się technologie ich lakierowania.