Dlaczego samochód ściąga? Najczęstsze przyczyny

Andrzej Winnicki
13.07.2021

Ściąganie samochodu podczas jazdy na wprost bardzo źle wpływa na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Zbagatelizowanie tego objawu może również doprowadzić do przedwczesnego zużycia się opon. Trzeba więc to sprawdzić. Jakie mogą być przyczyny ściągania? Te najczęstsze omawiamy w naszym poradniku.

Złe ciśnienie w oponach

Zawsze warto zacząć od sprawdzenia najprostszych rzeczy. Gdy czujesz, że samochód ściąga, podjedź na stację benzynową i skorzystaj z kompresora. Wyrównaj ciśnienie we wszystkich oponach – rekomendowaną przez producenta wartość znajdziesz w książce obsługi pojazdu lub na naklejce (najczęściej umieszczonej na słupku, ewentualnie pod klapką wlewu paliwa). Jeśli to nie pomoże, wówczas szukamy dalej.

Niewyważone koła

Przyczyną ściągania samochodu może być również złe wyważenie kół, spowodowane np. wjechaniem w dziurę i lekkim wykrzywieniem się jednej z felg. Warto zatem podjechać do warsztatu wulkanizacyjnego i poprosić o sprawdzenie wyważenia. Koszt nie przekroczy 10 złotych za koło.

Problemy z hamulcami

Dość częstą przyczyną ściągania samochodu jest nierównomierne zużycie klocków i tarcz hamulcowych. Dobrze zatem będzie upewnić się, że z hamulcami jest wszystko w porządku – w końcu to one w głównej mierze odpowiadają za bezpieczeństwo jazdy. W grę wchodzi również np. zapieczenie się szczęk hamulcowych czy tłoczków.

Powypadkowa przeszłość

Jeśli nie znasz historii swojego samochodu, to nie można wykluczyć, że ściąganie jest efektem dawnego wypadku i niefachowo przeprowadzonej naprawy. Oczywiście wcześniej trzeba wykluczyć opisane wyżej przyczyny. Gdy samochód był wyciągany po „dzwonie” i ktoś zrobił to nieumiejętnie, to nie da się już przywrócić mu fabrycznej geometrii, co będzie się objawiać właśnie irytującym ściąganiem na jedną stronę.

Zła zbieżność

Zbieżność kół pojazdu powinno się kontrolować raz w roku, najlepiej przy okazji sezonowej zmiany ogumienia. Przestawienie zbieżności może być konsekwencją np. wjechania w głęboką dziurę czy zbyt szybkiego podjechania pod wysoki krawężnik. Koszt ustawienia zbieżności nie powinien przekroczyć 100 złotych, dlatego jeśli żadna inna przyczyna nie wchodzi w grę, to czas umówić się na wizytę w warsztacie.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.