Diesel nie odpala zimą? Co może być przyczyną?

Remigisz Szulc
27.01.2020

Zimowe problemy z porannym odpalaniem są doskonale znane niejednemu właścicielowi samochodu z silnikiem diesla. Utrudniony rozruch przy niskiej temperaturze jest specyfiką wszystkich jednostek wysokoprężnych, także tych najnowocześniejszych. Jeśli diesel nie chce odpalić, może to być spowodowane wieloma różnymi problemami. Te najczęstsze wymieniamy w naszym poradniku.

Świece żarowe

Najczęściej to one są sprawcami całego zamieszania z porannym rozruchem. Świece żarowe przy niskiej temperaturze otoczenia mogą potrzebować nawet kilkudziesięciu sekund na nagrzanie. Podejmowanie próby wcześniejszego uruchomienia silnika mija się z celem. Oczywiście może się okazać, że nawet po nagrzaniu świec auto i tak nie odpala. W takiej sytuacji należy podejrzewać, że świece (jedna lub wszystkie) po prostu wymagają już wymiany – powinien się tym zająć serwis samochodowy (samodzielna wymiana jest dość kłopotliwa).

Woda w filtrze paliwa

Nie miejmy złudzeń: jakość paliw w naszym kraju pozostawia wiele do życzenia. O ile silnik benzynowy bez większych problemów znosi „chrzczone” paliwo, o tyle nowoczesny diesel nie jest już tak wyrozumiały. Problemy z porannym rozruchem mogą być spowodowane tym, że doszło do zamarznięcia wody w filtrze paliwa. Skąd się tam wzięła? Oczywiście z oleju napędowego niskiej jakości lub takiego, który został zatankowany dość dawno. Na przyszłość w okresie mrozów warto jednak inwestować w tzw. zimowe paliwa, z dodatkami zapobiegającymi wytrącaniu się wody.

Przestawiony kąt wtrysku

Typowa usterka w silniku wysokoprężnym, która latem nie daje praktycznie żadnych objawów, za to zimą może spowodować poważne problemy z porannym odpaleniem. Taką usterkę może zdiagnozować tylko serwis. Na szczęście jej usunięcie nie jest drogie i kłopotliwe.

Rozciągnięty łańcuch rozrządu

Wiele silników diesla posiada łańcuch rozrządu zamiast paska. Teoretycznie to dobrze, bo obniża koszty serwisowania samochodu. Ale tylko do czasu. Łańcuch może się rozciągnąć, czego typowym objawem są właśnie problemy z uruchomieniem silnika przy niższej temperaturze. Tutaj znów niezbędna będzie interwencja mechanika, który wymieni łańcuch na nowy – to niestety może mocno zaboleć właściciela samochodu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.