Większość kierowców rozważających montaż haka holowniczego bije się z myślami, czy kupić uniwersalną czy dedykowaną wiązkę. Powodem tych rozterek jest oczywiście różnica w cenie – wiązka dedykowana może być droższa nawet o kilkaset złotych. Warto jednak dopłacić, ponieważ jest to o wiele lepsze rozwiązanie, o czym przekonujemy w naszym poradniku.
Tym, co odróżnia dedykowaną wiązkę od uniwersalnej jest to, że ta pierwsza została zaprojektowana z myślą o konkretnym modelu samochodu. Dzięki temu jest perfekcyjnie dopasowana do danej instalacji elektrycznej, w tym punktów montażu.
Wiązkę dedykowaną montuje się plug&play, bez cięcia i przedłużania czy lutowania przewodów. Wystarczy tylko wpiąć gotowe kostki w odpowiednich miejscach w bagażniku i gotowe. Pozwala to znacząco uprościć montaż całego haka, dzięki czemu jest to zadanie, z którym poradzi sobie praktycznie każdy domowy majsterkowicz.
Dedykowane wiązki są zalecane do współczesnych samochodów, w których znajduje się mnóstwo gadżetów elektrycznych i elektronicznych, jak systemy bezpieczeństwa, czujniki parkowania, kamera cofania itd. Dzięki dedykowanej wiązce moduł rozpozna podpięcie przyczepy i automatycznie odłączy np. czujniki parkowania – unikniemy więc sygnału awarii oraz irytującego dźwięku po włączeniu biegu wstecznego.
Ryzyko uszkodzenia instalacji elektrycznej samochodu w przypadku użycia dedykowanej wiązki jest bardzo małe, ponieważ de facto nie ingerujemy w instalację. Nie ma więc możliwości, aby pomylić się np. przy lutowaniu przewodów. Tym samym dopłacając kilkaset złotych eliminujesz ryzyko awarii, której usunięcie kosztowałoby wielokrotnie więcej.