Teoretycznie nowe opony powinny wytrzymać przebieg około 40-50 tysięcy kilometrów. Po tym czasie wymagają już wymiany. Zdarza się jednak, że kierowca jest zmuszony wcześniej zamówić nowy komplet, ponieważ opony uległy awarii. Nie chodzi tylko o uszkodzenia mechaniczne (przebicie, przetarcie bieżnika), ale także o tzw. ząbkowanie opon. To dość powszechne zjawisko. Podpowiadamy Wam, jak można mu przeciwdziałać.
Kierowca o tym, że opony w jego samochodzie są wyząbkowane, może się przekonać podczas jazdy ze ściszonym radiem. Usłyszy wówczas charakterystyczne buczenie. Łatwo je pomylić z objawem uszkodzonego łożyska, dlatego lepiej w takie sytuacji od razu udać się do zakładu wulkanizacyjnego. Tam fachowiec bardzo szybko oceni, czy opony są faktycznie wyząbkowane. Jeśli tak, nic już im nie pomoże i taki komplet gum trzeba po prostu wymienić.
Na czym polega ząbkowanie opon? Dochodzi do niego najczęściej w przypadku gum zamontowanych na osi wleczonej. Podczas jazdy opony na osi napędowej ścierają się mocniej i równomiernie: w czasie przyspieszania od strony natarcia, a hamowania od strony bieżnika. W przypadku osi wleczonej bieżnik opony układa się w stosunku do asfaltu pod takim samym kątem zarówno podczas przyspieszania, jak i hamowania. Dlatego bieżnik charakterystycznie ściera się z jednej strony, tworząc widoczne i wyczuwalne dłonią zęby (schodki). Opona wydaje głośny hałas, na kierownicy można też wyczuć drgania.
To prawda i efekt ten jest doskonale znany kierowcom, którzy wyposażyli swoje auta w ogumienie ze sportowym bieżnikiem. Jeśli więc chcemy maksymalnie ograniczyć ryzyko zniszczenia opon kupujmy takie z gęstym bieżnikiem – może mniej efektowne, ale na pewno trwalsze.
Nie potwierdza się natomiast głoszona zasada, że opony szybciej ząbkują się w autach wyposażonych w zawieszenie wielowahaczowe. Prawdą jest natomiast, że temu zjawisku sprzyja jazda nieobciążonym samochodem, szczególnie typu kombi. Wówczas tylne ogumienie jest bardzo narażone na nierównomierne ścieranie bieżnika. Dlatego właściciel takiego auta powinien bardzo często kontrolować zbieżność.
Można, ale trzeba pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Wymieniamy je w podpunktach:
Pamiętajcie, że wyząbkowanych opon nie da się już naprawić i wymagają one natychmiastowej wymiany na nowe. W przeciwnym razie nie tylko narażamy się na znaczne pogorszenie komfortu jazdy, ale także ryzykujemy przyspieszone zużycie elementów zawieszenia.