Czeka Cię długa trasa w upale? Uważaj, by nie przegrzać silnika!

Mateusz Nowak
17.07.2019

Przegrzanie silnika jest typową letnią usterką. Jazda, a zwłaszcza stanie w korku w upale, ostro daje się we znaki napędowi samochodu. Takie warunki obnażają wszystkie słabe punkty układu chłodzenia, co może grozić poważną i kosztowną w naprawie awarią. Jak uniknąć takiego scenariusza? Kilka praktycznych porad znajdziesz w naszym artykule.

Po pierwsze: solidny przegląd układu chłodzenia

Warto to zlecić fachowcowi, choć podstawowe czynności możesz wykonać samodzielnie. Zacznij od sprawdzenia, czy w zbiorniczku wyrównawczym znajduje się odpowiednia ilość płynu chłodzącego (jego linia powinna mieścić się między wskaźnikami MIN i MAX). Profilaktycznie sprawdź też poziom oleju silnikowego. Jeśli zbliża się termin jego wymiany, to sugerujemy, aby zrobić to jeszcze przed wybraniem się w długą trasę w upale.

Rzuć okiem na wszystkie połączenia i przewody doprowadzające płyn chłodzący do silnika. Jeśli widać przetarcia, pęknięcia, dziurki lub uszkodzenia opasek zaciskowych, wszystkie te elementy trzeba wymienić. Jeśli z kolei nie wiesz, kiedy ostatnio był wymieniany płyn chłodzący, to właśnie teraz warto zlecić tę czynność warsztatowi. Zapłacisz za to około 100 złotych (z płynem), a przynajmniej będziesz mieć spokojną głowę przed podróżą.

W ramach przeglądu układu chłodzenia fachowiec powinien też sprawdzić działanie termostatu oraz wentylatora chłodnicy. Jest to szczególnie ważne w sytuacji, gdy wiesz, że po drodze możesz stanąć w korku, kiedy to wymagane jest bardzo skuteczne chłodzenie silnika (nie zrobi tego pęd powietrza).

Sprawdzamy układ klimatyzacji

Długa jazda w upale bez klimatyzacji? To straszna mordęga, dlatego bezwzględnie przed wybraniem się w trasę zleć przegląd układu. Pracownik warsztatu powinien sprawdzić poziom czynnika chłodzącego, a w przypadku stwierdzenia ubytków poszukać nieszczelności. Za kompleksowy serwis klimatyzacji zapłacisz około 200 złotych. Dużo, ale to cena komfortu i bezpieczeństwa za kółkiem (jazda w rozgrzanym aucie znacznie osłabia koncentrację).

Gdy silnik się przegrzeje: co robić?

Pomimo tych zabiegów zawsze trzeba brać pod uwagę scenariusz, w którym jednak dojdzie do przegrzania silnika. Najczęściej jest to spowodowane bardzo agresywną jazdą z dużą prędkością, co skutkuje silnymi przeciążeniami jednostki. Gdy tylko zauważysz, że wskazówka temperatury silnika znajduje się na czerwonym polu, jak najszybciej zjedź na parking.

Następnie wyłącz silnik i odczekaj kilkanaście minut, zanim otworzysz maskę. Nigdy nie rób tego od razu i absolutnie nie odkręcaj korka od zbiorniczka płynu chłodzącego (może dojść do poparzenia). Po tym, jak jednostka już ostygnie, możesz sprawdzić poziom płynu. Jeśli jest go zbyt mało, ale silnik pracuje normalnie, kontynuuj jazdę wolnym tempem (bez szarżowania) do najbliższego warsztatu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie