Obecnie większość nowych samochodów z silnikami diesla wymaga stosowania w nich płynu AdBlue – jest to standard między innymi w grupie Volkswagena. AdBlue to płyn, który pozwala ograniczać emisję szkodliwych związków chemicznych do atmosfery. Rozwiązanie okazuje się skuteczne, natomiast podnosi koszty eksploatacji pojazdu, bo AdBlue trzeba regularnie uzupełniać. Jeśli zamierzasz kupić samochód wykorzystujący AdBlue i nie masz z tym żadnego doświadczenia, to przeczytaj nasz poradnik. Wymieniamy w nim najważniejsze zasady prawidłowego używania płynu.
O poziomie AdBlue na bieżąco informuje komputer pokładowy, który podaje nawet przybliżony zasięg, jaki możemy jeszcze pokonać bez konieczności tankowania płynu. W momencie, gdy system informuje o zasięgu około 1000 kilometrów, trzeba już szukać stacji oferującej AdBlue lub kupić płyn w sklepie i szybko go uzupełnić. Pamiętaj, że najkorzystniej jest tankować AdBlue zawsze do pełna. Nie powinno się dolewać po 1-2 litry, bo system tego nie odnotuje, co może skutkować problemami z rozruchem.
Nie ma sensu robić zapasów AdBlue i wozić bańki płynu w bagażniku. Obecnie na większości sieciowych stacji można bez problemu zatankować AdBlue z dystrybutora. Warto wiedzieć, że płyn ten podczas przechowywania go w nieodpowiednich warunkach (zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura) szybko traci swoje właściwości.
Niektórzy kierowcy, załamani wysokimi kosztami tankowania AdBlue, próbują szukać na tym oszczędności i rozcieńczają płyn z wodą. To bardzo zły pomysł. Nigdy nie należy tego robić, ponieważ rozcieńczony płyn traci swoje właściwości, co może się skończyć kosztowną usterką samochodu.
Pamiętaj o tym, że AdBlue jest płynem silnie toksycznym, działającym żrąco na karoserię pojazdu. Jeśli podczas tankowania odrobina wyleje Ci się na lakier, trzeba to jak najszybciej posprzątać – najlepiej podjedź od razu na myjnię i dokładnie umyj miejsce wycieku.
Nie ma tutaj żadnej reguły. Wszystko zależy od warunków drogowych, stylu jazdy kierowcy oraz oczywiście pojemności zbiornika na AdBlue. Jeśli mieści on 20 litrów płynu, to taka ilość powinna wystarczyć przeciętnie na około 6-10 tysięcy kilometrów, jednak w warunkach autostradowych, przy bardzo szybkiej jeździe, płyn skończy się znacznie wcześniej. Najlepiej więc na bieżąco obserwować wskazania komputera.