Bicie na kierownicy przy hamowaniu – co warto sprawdzić?

Remigisz Szulc
08.11.2021

Tytułowy objaw jest bardzo niepokojący, ponieważ ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Gdy podczas hamowania, zwłaszcza z dużej prędkości, cały samochód dosłownie się trzęsie, to nie można tego lekceważyć. Sprawdź, jakie mogą być możliwe przyczyny problemu.

Niedokręcone koła

Takie sytuacje się zdarzają i stanowią śmiertelne zagrożenie dla kierowcy, jego pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego! Po wyjeździe z zakładu wulkanizacyjnego i po pokonaniu około 50 kilometrów zawsze należy skontrolować dokręcenie śrub. Podobnie, gdy sam zmieniasz koła z zimowych na letnie lub odwrotnie. Niedokręcone śruby mogą dawać właśnie efekt w postaci bicia na kierownicy podczas hamowania.

Niewyważone koła

Jest to najmniej groźna przyczyna telepania samochodem podczas redukowania prędkości, ale również wymagająca skontrolowania. Gdy pojawia się taki efekt, a nie chcesz od razu jechać do mechanika, to na początek udaj się do warsztatu wulkanizacyjnego dobrej klasy i poproś o ponowne wyważenie kół. Być może zachowanie samochodu się poprawi.

Bicie tarcz hamulcowych

Jest to dość prawdopodobne źródło problemu, zwłaszcza wtedy, gdy tarcze w Twoim samochodzie są już mocno zużyte i po prostu wymagają wymiany. Gorzej, gdy stosunkowo niedawno zainwestowałeś w nowy komplet tarcz i klocków – wówczas przyczyną bicia może być wykrzywienie się tarcz pod wpływem np. wjechania w kałużę. Trzeba to sprawdzić.

Zła geometria

Nieodpowiednie ustawienie geometrii pojazdu również może powodować bicie na kierownicy podczas hamowania, a dodatkowo ściąganie przy redukowaniu prędkości, a nawet jeździe na wprost. Jeśli wszystkie te objawy występują jednocześnie, to niemal na pewno w aucie jest problem ze zbieżnością – jedź do dobrego warsztatu, który dysponuje maszyną do laserowego ustawiania geometrii.

Usterki w zawieszeniu

Tego także nie można wykluczyć, dlatego radzimy, abyś jak najszybciej udał się na stację kontroli pojazdów i poprosił diagnostę o sprawdzenie stanu zawieszenia przy pomocy tzw. szarpaków. Usługa będzie Cię kosztować 30-50 złotych, zyskasz pewność, że przyczyną bicia na kierownicy podczas hamowania nie jest np. uszkodzona końcówka drążka. Może się również okazać, że źródłem problemu jest właśnie usterka w zawieszeniu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.