Awaria czujnika ciśnienia w kole – co robić?

Piotr Kowalczyk
19.09.2022

Współcześnie produkowane samochody obowiązkowo są wyposażone w czujniki ciśnienia w kołach. To z jednej strony ułatwienie, a z drugiej problem, ponieważ czujniki niestety mają tendencję do awarii. Najczęściej dochodzi do tego w trakcie wymiany opon, choć może się również zdarzyć, że po kilku latach wyczerpie się bateria w czujniku. Co należy wtedy zrobić? Sprawdź nasze wskazówki.

Po czym poznasz, że doszło do awarii czujnika ciśnienia w kole?

Trudno jest to przeoczyć, ponieważ na desce rozdzielczej od razu wyświetli się błąd układu hamulcowego (pomarańczowa kontrolka). Poza tym komputer przestanie wyświetlać odczyt ciśnienia w kole, w którym znajduje się uszkodzony czujnik.

Jak dobrać nowy czujnik?

Najbezpieczniej będzie poszukać nowego, oryginalnego czujnika ciśnienia w kole stosowanego w Twoim modelu samochodu. Tutaj masz pewność, że czujnik zadziała i zostanie rozpoznany przez komputer w aucie.

Zakup zamiennika to zawsze ryzyko. Może się okazać, że choć czujnik działa, to nie jest rozpoznawany, przez co nawet po wymianie wciąż wyświetla się błąd, a Ty nie masz podglądu na poziom ciśnienia w kole.

Gdzie wymienić czujnik ciśnienia?

Możesz oczywiście udać się do ASO, ale odradzamy takie rozwiązanie. Głównie z powodu horrendalnej ceny takiej usługi. W ASO osobno zapłacisz za wymianę opony, czujnika, wyważenie koła oraz programowanie.

Lepiej jest więc udać się do zwykłego warsztatu wulkanizacyjnego, gdzie cała procedura zajmie kilka minut.

Co z programowaniem czujnika?

To już zależy od tego, jakim samochodem jeździsz. W wielu modelach nowy czujnik zostanie wykryty automatycznie po przejechaniu kilku czy kilkunastu kilometrów – wówczas nie musisz się martwić programowaniem. Może się jednak okazać, że akurat w Twoim modelu takie programowanie jest konieczne. Jest to też w zasadzie pewne, jeśli zdecydujesz się na zakup zamiennika, a nie oryginału.

W takiej sytuacji możesz zlecić zaprogramowanie czujnika ciśnienia w ASO, w zakładzie wulkanizacyjnym dysponującym odpowiednim oprogramowaniem lub zaopatrzyć się we własny programator. Koszt nie jest duży (do 100 złotych), a urządzenie zwróci się już po dwóch wymianach czujników.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie